torsdag 27 februari 2014

Ett stort hål i marken

Pratade med Niklas igår, han hade börjat gräva ur matjorden för huset. Verkar gått sjukt snabbt, typ två-tre timmar. Han var orolig innan att det skulle vara en ficka med enbart matjord hela vägen ner till berg, händer visst ibland här.
Som tur var blev det inte så. På runt en halvmeter hittade han "brunt". Det är tydligen eftersträvansvärt.



Jordhögen från grunden. Mindre än vad jag trodde. Niklas skrämde upp mig med enorma mängder. Det är ju ingen hög jag hade velat skyffla för hand, dock.



När han ändå var igång fick jag ett infall och tyckte han kunde gräva en ränna för vattenledningen. Den måste ju liksom in under bärlagret då den ska ligga på minst 1,5 meters djup.
Några timmar senare ringde han med gråten i halsen och sade att han hade hittat en massa berg som vi måste spränga.
Själv är jag jätteglad över att jordlagret var så djupt, och att han kom så långt innan han hittade på berg.



Den här biten urberg behöver tyvärr dö. Jag är ledsen för det. Blir rätt omöjligt att få fall på avloppet annars.
Vi hade velat dra avloppet söderut, där det inte finns berg.
Snubben som arrenderar marken där totalvägrade tyvärr. Han tjänade inga pengar på det, som det hette. Ovänner rakar han dock hem.



Får väl se när Bertil med vänner kan komma och spränga igen. Den här gången får dom nog ta med sig den där banddrivna borrmaskinen.

En fördel är att vi nu kan räkna ut avloppet med stor säkerhet. Gamle Roland ska komma och kolla på det nästa vecka. Kontrollansvarige Sven ville också vara med och övervaka våra förehavanden vid detta tillfälle.
Vilken folksamling.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar