fredag 28 februari 2014

Golvbrunnar utmåttade på ritning, typ

Puh, det var det kvällsnöjet. Nu har jag ett hum om var golvbrunnarna ska vara placerade.

Grenanslutningar för avlopp verkar finnas standard 15, 30 och 45 grader. 
Jag är osäker på hur stor mening det har. Försökte hålla mig till de vinklarna när jag ritade.



Golvbrunnen i duschen vållar mig visst huvudbry. Det är väldigt populärt med avlånga, raka golvbrunnar nu för tiden. Dom är snygga och det är väl enkelt att bygga fall till dom. Enkelt att kakla.

Men om man placerar den några mm fel är man ju körd i grus då den ska passas in precis mot väggarna.

Avståndsmåtten på golvbrunnar och avlopp snodde jag från lägenheten. Hoppas standarden är samma idag som på 60-talet när kåken byggdes.

Dags att raka in tvätten och spy upp glassen.

/Peter

2 kommentarer:

  1. En tips jag fått är att man helst inte ska lägga golvbrunnen mitt i duschen. Den ska tydligen hålla tätt mot tätskikt längre om man inte håller på och trampar på den hela tiden när man duschar.

    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, har också hört det nånstans. Dock minskar det risken att den hamnar halvvägs in i en vägg. Ska klura lite till.

      Radera