fredag 7 mars 2014

Att välja en plats för ett hus

Vidriga mäklare sägs leva efter att tre saker avgör ett hus värde. Läget. läget och läget. Det stämmer ypperligt för precis alla. Mäklaren här i byn måste ha en jädra uppförsbacke.

Kan du värdera lägen på ett annat sätt en bolånemassan så finns det mycket pengar att slippa lägga ut.
Vanliga värderingar att försöka släppa verkar vara närhet till vatten och upplevt expansiva tätorter.

Läget vi ville ha skulle erbjuda någorlunda lite buller. Jag kan inte bo nära en större väg. Att bonden dånar över åkern några vändor då och då kan jag däremot leva med.

Det ska vara avstånd till grannarna, några hundra meter i alla fall så jag kan experimentera med urinbevattning, ha smådjur lösa och pyssla med udda projekt någorlunda ostört.

Ej planlagt område, så man får i alla fall lite ro och frihet när man skapar.

Yta att odla och greja på. Nu blev det ingen större marksnutt, men det stör mig inte jättemycket då en yta på en hektar runtikring tomten ändå inte lämpar sig för rationellt jordbruk. Så kallat impediment, som vi är välkomna att använda så länge vi inte sågar ner träd.

Tillgång till sol. Det gör mycket över året med söderläge.

Myggfritt, jag får enorma bölder när jag blir stucken, så jag var inte sugen på träskmarkerna söder om E4an.

Bra energier. Det låter väl asflummigt, men jag upplever att speciellt lägen som är på något sätt vattensjuka blir tunga i känslan. Det finns många ställen utan vattensjuka jag inte gillar, men där har inget bra svar på varför.
Ett säkert tecken på dålig energi är också att människorna där samlar på sig skräp runt husen.

Vilket leder oss in på känslan. Det ska kännas bra på platsen. Det tror jag är asviktigt. Känner man minsta pyttelilla olust är det bara att vandra vidare.

Och vatten! Vattnet måste vara gott! Vilket räknar ut Blekinge för min del.

/Peter






1 kommentar:

  1. Hej
    jag är allergisk mot mygg, och jag har blivit rekommenderad att använda cocosolja att smörja mig med. Sthlms-mygg avskyr den doften. Testa, det kanske hjälper dig, det hjälper mig./ Nillan

    SvaraRadera