tisdag 11 mars 2014

Bärlager till Stora Huset

Idag har vi lekt spadslavar och hjälpt till att lägga bärlager. Jag har ju fått för mig att vi ska lägga radonduk i schakten, istället för att dra dräneringsrör och montera en fläkt.

Det kanske hade gått utan nåt alls, men då är man ju kokt i skit när kommunen kräver mätning och värdet överstiger 200 bq/m3 eller vad det nu kan vara.

I en ideal värld kan man bara jämna till botten på schaktgropen, lägga geotextil och så radonduken ovanpå.
Det försvåras i vårt fall av att bottnen har flertalet stenar och bergknölar som sticker upp.

Nedan har första lasset bergkross åkt ner.



Oj, glömde ta bilder på hur mer grus åker ner i ett hål. Vi är inte klara med vattenslangen, så vi lade den i lite avloppsrör så vi kan sträcka den i efterhand.
Här har vi dessutom gått fram och tillbaks några gånger med en padda för att packa ner gruset. Ett hjärndött jobb, som passar blivande överivriga husägare.



Påminde om att leda en självående gräsklippare. Vi lärde oss också den hårda vägen hur det känns när leran "möljar upp" i bergkrossen. Det blir omedelbart ett äckligt sörp av alltihop som paddan vibrerar ner i. Helt omöjligt att packa, man får gräva ur och lägga i nytt kross.



Så, nu har jag lekt pinnpojke och sprungit runt med mottagaren till planlasern, fäst på en tjock linjal.
Om det inte var i våg pep det outhärdligt. När det var i våg skiftade det till ett fast outhärdlig pip istället.

Så fick gräsmaskinsgubben helt enkelt lägga i mer där jag försökte förmedla att det behövdes.
Var pisstråkigt, tog aslång tid, och jag fick erotiska fantasier om torpargrunder i huvudet.



Så. Nu är det fyllt och packat till en lätt bulle så det inte ställer sig vatten på radonduken, när vi får i den.



Jag har lärt mig mer om grundläggning idag än på föregående tre år.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar