lördag 8 mars 2014

Ett fall för avloppet

Idag har gamle Roland, avloppsmannen, varit på besök hos mig på tomten. Han är söt, Roland.
"Här behöver ni väl för fan inte spränga!?"

Och det har han ju rätt i, bara han hjälper mig tänka efter lite, och förklarar ett och annat.

Snickarn anser att avloppet ska ner 1,8 meter under marken. Niklas som grävde grunden också.
Det är ju inte logiskt med tanke på att en trekammarbrunn av betong är gjord för att röret ska in på som mest 1 meter under mark om man inte ska behöva förlänga den. En markbädd bör inte ligga lägre än 0,7 meter för att luftningen ska funka, har jag fått höra från en tillverkare.

Den här ritningen fångar logiken. Kanske.

Det här beror förmodligen på att folk är vana vid att bygga för kommunalt avlopp. Finns säkert en regel också nånstans som spökar.
Nästa lucka i resonemanget är frostfritt djup för vattenledningar, 1,8 meter. En vattenledning är sprängfull med kallt vatten, och är ganska tunn, runt 40 mm.
En avloppsledning är minst 110 mm i mark. Tom för det mesta, när den inte får en dusch ljummet vatten som värmer upp marken runt den. Den kan rimligen inte behöva nåt vidare djup.

Enligt Roland kan 0,5 meter under mark när den lämnar grunden vara lämpligt. Sedan ska överkanten på röret helst ligga 10 cm under grunden.
Från den godtyckliga nivån på grunden jag satt ner till bergknallen som vi måste klara oss över utan att spränga är det 128 cm. Har inte mätt längden, ska göra det imorgon. Om det skulle vara 20 meter, och man håller sig till 1 procent i fall är det på håret att det skulle gå, till och med inklusive trekammarbrunnens 13 cm i förlorad höjd.

Om vi ska få plats med trekammarbrunnen på tomten måste vi för övrigt ner nästan 90 cm till nånstans. Roland tror inte det går, jag tror det går.

Kul bild va? Nöden har för övrigt ingen lag, fick höra om ett avlopp med 3 promille i fall.


Nästa skäl till gråt var Niklas grävning av ledningsgraven jag bad honom gräva. För djup, alldeles för bred, och nu fylld av vatten. Måste nu fyllas upp med massiva mängder grus, vilket inte är gratis. Om botten är orörd jord kan man skita i det och lägga avloppsledningen rakt i.

Rätt från början. Jag får ta på mig det, jag frågade inte om Niklas hade erfarenhet av att gräva avlopp.
Vet själv att man inte gärna säger nej när en kund ber en om att göra "en grej till" när man ändå är där.
Jag bad honom specifikt gräva en grav för vattenledningen, om jag minns rätt. Tydlighet.

Även här var det nog rekommenderat djup för vattenledning som spökade. När man lägger avloppet ovanpå skyddar det förstås vattnet från frysning om man kompletterar med isolering ovanpå.

Det sker för övrigt en övergång från ett ansvarsområde till ett annat när ledningen lämnar husgrunden.
Grundgubbarna ger fan i vad som händer med ledningen utanför grunden, och avloppsgubbarna ger fan i vad som händer i grunden, bara det kommer ut ett rör på rätt höjd.

Det är vårt ansvar som ivriga byggherrar att hålla koll på såna grejer.

Lita inte på någon, lyssna på alla, analysera, läs på, planera, tänk själv och ta beslut när du har en förståelse för hur sammanhanget är.

Och var inte rädd för att begå misstag. Den som inga misstag gör, har heller inget gjort.

/Peter



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar