lördag 15 mars 2014

Grundläggning i SnålHuset

Sitter och myser med fantasin SnålHuset. Något jag ämnar utveckla vartefter vi lär oss av misstagen i vårt eget bygge.

Än så länge har Snålhuset fått en maskinbearbetad stomme av liggtimmer.
Anledningarna till detta är att en bekant som bygger liggtimmerhus som hobby och jobb, oklart vad som är vad i hans liv, förklarade att timret är rätt billigt. Billigare än regelstomme exkl isoleringen.
Har dock inte verifierat detta med en offert på timmer.

Liggtimret behöver ingen genomgång av konstruktör då den är löjlig överstark. 10.000 insparat minst på det.

Går enligt uppgift rätt snabbt om man kör med ett portabelt sågverk. Jag skulle skita fullständigt i hur det såg ut då jag ändå skulle brädslå utsidan, och lerklina insidan.

Seg och självbärande, grunden kan göras enkel. Alltså plintgrund med kallmurning mellan för estetiken. Så kallad torpargrund. Gjuter plintar till strax innan markytan, som jag ställer riktiga stenar på.

Vän av ordning noterar att det kommer frysa under kallmurningen. Som jag förstått ska inte detta spela nån roll då de inte har nån bärande funktion. Undrar dock om lerputsen på insidan är seg nog.
Vidare kontemplation nödvändig.

 




Sen moderniserar jag fantasin lite och fyller grunden med skumglas, för att radera risken för mögel i grunden.
Modern mullbänk har jag hört det kallas.
Ska ringa en snubbe och fråga lite mer om det, för skoj skull.
Intressant om det i senaste Gård och Torp. Jag såg en tjej göra det nånstans, dock med lecagrund.

Sedan är jag osäker på hur känslig för mögel en torpargrund är gentemot en krypgrund.

                                         
 

Meningen med denna lösning är att man kan göra den eftersom. Det här huset ska passa som ett hobbyprojekt. 
Medans timret ligger upplagt för tork kan man roa sig med att gräva för plintarna och gjuta dom, samt väga av grundstenarna. 
Stommen tar något år på sig att sätta sig, så då kan man kallmura grunden på lediga stunder, kleta lera på insidan, skotta skumglas och lägga golv. Dra avlopp och vatten höll jag på att glömma.
Samt tjäna in pengar för nästa steg.

Det går heller inte åt några mängder bergkross och makadam med allt vad det innebär av vägbyggen och maskinkostnader och bergtäkter. 
Miljömässigt känns det vettigt. Har för mig Sveriges stenkonsumtion är 22 ton per år och invånare. Fast efter vad jag sett av vindkraftsbyggen och husbyggen senaste åren låter det faktiskt sjukt lite.

/Peter

3 kommentarer:

  1. Shit, det tog mig över en timme att skriva det där och rita bilderna.
    "Time you enjoy wasting, is not wasted."

    SvaraRadera
  2. Har precis samma tankar angående grunden. Modern mullbänk kallar du det alltså. Vad tänker du lägga golv och ställa innerväggar på? Golvbjälklag nere i skumglaset? Och vad sa snubben du pratade med?
    Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte kommit runt till att ringa den där killen än. Får se när det blir av.
      Tror det var den här timmergubben: http://jobb.roslagentimmerhus.se/#home
      Jag hade lagt golvbjälklag i skumglaset och trägolv. Jag har inte tänkt igenom de där tankarna helt än. Men det borde fungera, och bli ett billigt grundläggningssätt.
      /Peter

      Radera