torsdag 13 mars 2014

Markens påverkan på din byggbudget

Åh, det lät pisstråkigt. Passar mig då.

Någonting jag insett mer och mer är att marken man väljer att bo på i högsta grad påverkar hur mycket pengar som behöver grävas ner.

Att det är olämpligt att bo där det är fuktigt var inte så svårt att fatta. Bygga på en höjd och allt det där.
Har man bara läst på litegrann klarar man lätt att styra undan från de mest uppenbara fallen.
Ibland har jag sett tomter som kommuner sålt där man inte tänkt på det. Fast de vill väl tjäna pengar.
Sen får folk bo där i surhålen som kommunen anvisat.
Lita inte på någon. Tänk själv.


Vad jag inte tänkte på var till att börja med hur mycket vatten lite berg kan samla upp, och att det ska vidare. Och hur mycket vatten marken kan hålla utan att ett otränat öga ser det.


Totalt sett ligger platsen på en höjd, men inte om man tittar riktigt lokalt, säg 500 m2. När vi grävde för vattenledning förra sommaren var det riktigt torrt, trodde jag. Men när man kom nära berget upp till tomten bara mosade det in vatten i graven från det hållet.
Då förstod jag vad man menar med att berg trycker vatten.

Detta innebär att vi får höja huset lite till, bergkross går på ungefär 105 kr/ton. Så det blir några sköna tusenlappar.
Sen hade vi tur att det finns en skreva vi kan dränera ut genom, så det inte är en total gryta.

Markens genomsläpplighet påverkar en hel del. Om det är hyfsat grov struktur rinner vattnet undan lätt. Man behöver inte lägga så tjockt lager kross när man bygger en väg, eller ett bärlager till en grund.

Man behöver inte bygga en filterbädd till avloppet om man nöjer sig med BDT, bara lägga några rör i backen så sköter naturen resten.
Dränering behövs i mindre grad och man behöver inte grunna på var man ska göra av allt spillvatten och regnvatten från huset.

En annan grej som är bra att tänka på är om det finns nog med djup och fall för att kunna gräva ner en slamavskiljare.

Det man inte gör kostar inga pengar. Vi har valt slätten. Lerslätten. Eller jag har övertalat Annika, så jag slipper myggen  Alla dessa kostnader måste vi nu mysa med. Men det är myggfritt!

Det måste jag förresten fundera mer över. Varför finns det inga mygg på slätten när leran håller så mycket vatten?
Men ute i skogen med all genomsläpplig morän frodas dom små asen.
Är det frånvaron av skog som gör det? Deras bräckliga små kroppar klarar kanske inte av öppna platser och blåst.

/Peter






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar