måndag 17 mars 2014

Munsår

Nu kommer botanikern fram här!
Munsår. Inte något jag är så van vid men det spelar ju inte så stor roll när den kommer på besök. Har läst och testat lite olika saker och frågat lite folk runt omkring.
Vad som funkar för den ene funkar ju inte för den andre.
Det sista förslaget var apoteket. Är ju inte min favorit av instanser så där gick min gräns.

Munsår handlar om att man inte vill ha någon/något nära.
(Huden har mycket med näret och skydd att göra.)
Kan också vara att man känner att man sitter fast i någon situation. Man är inte öppen för nya tankegångar och min favorit; att man tränger undan sin ilska!

Detta är viktigt att kolla på. För det är kroppens sätt att läka och att visa var du har att jobba med. Vilka tankar, händelser och människor du har omkring dig i din nutid och dåtid.
Men för att få lite hjälp på traven och i mitt fall att kunna öppna munnen utan att det spricker upp så fann jag att jag hade sparat torkade groblad.
Ett av de bättre tipsen jag läst. Plocka groblad. Torka. Spara tills vintern. Blötblägg i kallt vatten och använd!
Jag krossade bladen lite och satte fast det med ett plåster/tejpbit i mungipan innan jag skulle somna. Nästan löjligt bra blev det! Läkte så fint och idag kan jag till och med skratta utan att det gör ont. (Dock såg jag väl galen ut för jag skrämde skiten ur Peter med min tejputstyrsel. Hahaha! Ni får nöja er med bilder på blötlagda blad istället.)

/Annika

2 kommentarer:

  1. Åh groblad! Minns att ditt tips kurerade mina sår på händerna när vi kalkputsade!
    /Marete

    SvaraRadera
  2. Ja just det, härligt! Får åka ner och titta på putsskapelsen vart det lider =)
    Kram Annika

    SvaraRadera