onsdag 5 mars 2014

Projekt Snålhus

Betalade precis en räkning på 37700 kr för bygge av väg och schakt av grund med mera. Och det var inget fel på det priset, men man märker hur utgifterna tickar på.

Funderar på att börja en "artikelserie" kallad Snålhus, där jag resonerar om hur olika lösningar och metoder påverkar priset på ett bygge.
Vi svenskar är idag alldeles för benägna att bränna precis så mycket pengar som banken är villiga att låna oss på våra hus.
Jag anser att det är helt galet. Dessutom ses man som suspekt av omgivningen om man inte är beredd att bränna bortåt tre-fyra miljoner.
"Varför snålar du? Ni ska ju ändå låna så mycket, vad gör femtiotusen till?"

Jag är bra på att dra in pengar, och ännu bättre på att ha pengar kvar i slutet av månaden, vilket är det viktiga. Men även för mig skulle femtiotusen ta minst sex månader. Ett halvår av mitt liv.

Tror det kunde vara lärorikt att sätta på pränt. Får se när inspirationen slår till.

/Peter

1 kommentar:

  1. Den artikelserien läser jag gärna! Jag häpnar vid fikabordet på jobbet där folk lägger ganska många hundra tusen på köksrenoveringar. Jag brukar tänka som du, hur många timmar av ett liv kan det vara värt att ha nya köksluckor?

    SvaraRadera