måndag 21 april 2014

Familjehelg, del 2

Annikas familj monterade taktassarna i lördags. Tycker dom blev jättebra! Söndagmorgon, och vi förbereder för att börja spika råspont.

Annika grejar med färdigställandet av västergaveln.



För att inte råsponten ska behöva hänga ut så långt gör vi som, extratakstolar på gavlarna. Vi låter dom dock inte få taktassar. Det får bli långt överhäng för råsponten där nere. Det hade gett ett konstigt utseende med fel avstånd på de extratassarna gentemot resten.



Här har vi plockat ner ställningarna på gavlarna. De kom i vägen för råsponten annars. vi har höjt långsidorna ett snäpp så det blir lättare att komma åt taket.
Mamma rycker in några timmar och hjälper mig med början av råsponten i väntan på Annikas familj. Annika fortsätter såga ut taktassar till norrsidan.



Här börjar vi få lite snurr, halva familjen förbereder norrsidan medans andra halvan hjälper mig med råsponten.



Närmar oss nocken. Även att vi är många tar det förmodligen längre tid än vad två erfarna snickare behöver. Ska bli kul att se hur det fungerar imorrn när Jocke ska hjälpa oss med norrsidan.
Svinigt varmt, trots att det bara är april. Skulle inte vilja göra detta i juli...



Slut för idag. Jag har dåligt samvete över att vi körde på så länge, men Jonas och Susanne var astaggade och ville göra färdigt. Jag med för den delen.
Inget regn i sikte på flera dagar, tack för det! Hem och laga sen middag, snacka om att jag gick på ångorna. Fullt ös från halv sju på morgonen till tio på kvällen.



Stod och dumglodde in i kylen på morgonen, letandes efter bestick. Morgonrutinerna tog lätt en timme extra. Helt paj, både jag och Annika. Mamma och Pappa kom ut och hjälpte oss bygga lite takfot och lägga på resten av duken på södersidan.

Börjar se ut som ett hus! Verkar bli fina former på det också. Mycket glad över det.

Lilla Huset ser ut som en förkrympt pyttedvärg bredvid det här monsterhuset.



Sova sova säl.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar