lördag 19 april 2014

Familjehelg

VVS-Jörgen var förbi på torsdag förmiddag och drog avloppet. Såg roligt ut, och inte särskilt knöligt. Ännu en form av lego. Verkar vara en sån grej man kan göra själv om man bara sett det göras en gång innan.



Vilken överraskning. Även att sätta ihop takbalkarna till ett V ovanpå nockbalken var ett jädra kludd.
Det tog Jocke, mig och Annika typ hela torsdagen fram till sju på kvällen att få någorlunda ordning på det.

Fast då hann vi inte rikta in dom på helt rätt plats.


Sen kom storhelgen med familjeträffar. Först ut är min familj på fredagen. Systers Krister var med på fredag eftermiddag och jobbade. Han och Annika satte upp de sista permanenta snedsträvorna. 
Eller, en saknas fortfarande, vi behöver en 5,4 meter 145*45 till den.



Sen började de på att regla upp gavlarna på övervåningen. Vad jag gjorde vet jag inte. Förmiddagen spenderade jag i alla fall med att frukta för mitt liv uppe på nockbalken riktandes takstolar. Höjdrädd.



Åh, någon form av rumskänsla börjar infinna sig.



Lugnet före stormen. Vi började lördagen med att bygga olika modeller för takfoten utefter Jockes förklaringar. Vi kör på modellen nedan. Takduken går ner några cm mellan de två stående 21*120orna.
I den springan ska kondensvattnet kunna rinna ut. Fast vi sätter en 21*95 som innerbräda istället. Ser lite nättare ut.

Om några timmar kommer Annikas familj att landa.



Sista bilden för innan landningen, vi kör på profilen till höger för taktassarna. Annika påbörjar tråkjobbet att figursåga 26 stycken med sticksågen. Hon klarade faktiskt att producera till ena takfallet.



Resten av dagen gick åt till att försöka sysselsätta Annikas familj om tio personer. Kände att det gick sådär, men gavlarna blev färdigreglade, taktassarna kom upp och stödreglar på ena gaveln för råsponten kom upp.
Och vinkeljärnen som håller takbalkarna i väggarna blev nästan färdigskruvade.

Det är svårt när alla inte har egna verktyg, och man knappt vet själv hur saker ska utföras utan hittar på allt eftersom.

Fått en halvtimme själv i lägenheten. Packat mat för morgondagen och hinner skriva av mig lite efter kvällens födostök. Skönt.

Nu ska jag däcka. Tack för ett fantastiskt väder.

/Peter

2 kommentarer:

  1. Wow, här händer det grejer! Vad duktiga ni är! Man ser redan husets form, det kommer att bli jättebra.//Marete

    SvaraRadera
  2. Tack! Vi är chockerade över att det gott så snabbt hittills. Skyller på snickarn.

    SvaraRadera