fredag 4 april 2014

Första dagen av Leca block

Igår började vi mura upp grunden. Två varv lecablock ska det bli. Måtten på de klumparna är 590*350*190, rejäla klumpar. Som tur är är Snickar Jocke också en rejäl klump med mycket styrka i.

Jag gömde mig bakom blandaren medans han kånkade ut blocken. Min lott blev att blanda bruk och köra fram.



Annika har anslutit och snyggar till fogarna. Vid lunch tyckte Jocke vi fattat ruljansen och gled vidare. Han hade då murat första varvet, förutom gaveln där vi kör in block och bruk.



Det där lär jag väl reda ut tänkte jag. Är väl som att mura tegel ungefär. Det var det inte. Eftersom ytan är så stor fick jag ett helvete om jag lagt lite för mycket bruk i fogen. Jag fick helt enkelt inte ner dom i rätt höjd.
Tydligen får man ha ett rätt löst bruk med så här stora stenar för att det ska gå smidigt. Jag lyckades inte få fler stenar än så här på plats på eftermiddagen.



Sista hinken med vidrigt bruk att använda upp. Eftersom jag är så långsam kan jag inte ha bruket i kärran, då hinner det börja stelna i solgasset.



/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar