onsdag 2 april 2014

Gjuta i sulblock. Jobbigt.

Idag har vi lärt oss att betong är tungt. Och skitigt. Måste definitivt tvätta jobbkläderna på fredag.
Då det är första gången vi jobbar med betong valde jag att köpa färdigblandat på påse. 
Som latmans sockerkaka. Tillsätt angiven mängd vatten.
Fast med angiven mängd vatten tyckte jag det vart väl styvt, se bilden nedan. Kan ju inte vara helt säker på att det kletar in armeringen ordentligt. Och asjobbigt att arbeta ut det.



Vi ökade vattenmängden från 2,5 till 3 liter per säck. Sen gick det bättre. Tills vi insåg hur mördande jobbigt det var. Här har vi slitit i vad som känns som en evighet. Tungt jobb, jag klarade bara av att bära halvfulla brukshinkar till exempel.

Bra att ha två hinkar förresten. En kletig och en ren att bära/mäta vatten i.



Men se, alla sagor har ett slut. Annika hallucinerade om bakelser på Väderstad Centralkonditori. Tror det var vad som höll henne uppe. När vi ska hinna åka dit och glufsa vet jag dock inte. Hon jobbar ju i helgen.



Sen var det noggrant diskande av bruksblandare och redskap som gällde. Tror inte härdad betong löser upp sig av tillräckligt lång blötläggning direkt.

El Magnus smög förbi och kopplade färdigt elen i Lilla Huset. Nu ska vi bara få fram nåt att sätta i kontakterna också.


Imorrn kommer Jocke igen. Då ska vi mura grunden. Tänkte jag skulle hunnit sätta om murlinorna för det, men tiden tog slut. Då får vi betala honom att göra det istället.
Jaja, han ska ju leva han med.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar