måndag 26 maj 2014

Bocka nockplåtar

Det blev en glipa mellan vattbrädorna, plus min tabbe med att en vattbräda blev skarvad. Dags att göra någon form av nockplåt.

Rumstrerade om på bygghandeln efter någon form av plåt, den här ränndalsplåten kommer offras på skapandets altare.



Kapat av en snutt. Det fanns nockplåtar, men dom hade nån jädra böggla på nocken, och var lite smala.



Bankat in falsen, den har jag ingen nytta av idag.



Kapat den innan så jag kan bocka den över kanterna.



Nerbockad och fastdragen.



Utsidan.



Till andra hade jag lärt mig vad som var bra. Borrar hålen på marken.



Provade att fästa denna med pappspik istället. Blev mycket snyggare, och verkar inte vilja levitera iväg. Bytte till pappspik på den första också. Tyckte skruvskallarna syntes lite mycket.



Målningspaus, kramp i låren efter att ha våldsklämt nocken i höjdskräck.



Måla måla.



See! Color! Gammalt tegel och vitt är onekligen en snitsig kombo.



Mitt nyinköpta nockband. Är nog smidigare än att kånka upp bruksbaljor, som Pappa sade. Dyrt dock.



Så här går det tydligen om man råkar kliva för mycket på tegeltaket. Man får liksom krypa fram som på nattgammal is.



Och givetvis passar inte nockpannehelvetet efter att jag satt dit plåten. Det gick ju för satan innan! Skiter i det, den får ligga utanför. Den har ingen större funktion därinne ändå. Tryckte nockbandet hela vägen in.



Fick gråten i halsen innan när jag lade ut nockbandet, tyckte det var väldigt äckelorange, och väldigt blankt. "Ser ut som tegel", brukar det ju heta. Som tur är sticker det inte ut mycket alls.

Lade på de sex nockpannorna som fanns uppslängda, för att pröva. Tar resten senare.



Måla måla. Spyr om jag får en solstråle till på mig idag. Gömmer mig under takfoten på norrsidan med en färgburk.



/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar