torsdag 1 maj 2014

Gjutning, och påbörjad byggställning i trä

Igår kom det en lastbil med slemmig betong och kräkte ur sig sitt innehåll genom ett fönsterhål. Jocke krattade ut betongen, och jag sprang efter med laserpinnen och kontrollerade höjden. Knappt att det behövdes, ögonmått har han, Jocke. 

Vi lade höjden på golvet 1,5 cm under färdig golvhöjd så man kan bygga fall med flytspackel i efterhand. 
Flytspackel är pissdyrt, men att försöka få till fallen i betongen hade gett oss gråa hår, och en multifet snickarräkning istället. Man får välja sina strider.



Jocke muttrade nåt om att Jörgen skulle få för att han inte tejpat igen golvbrunnar och slangar ordentligt. Jag tillbringade några svettiga minuter hetstejpande medans betongbilen väntade.
När betongen vällde ur rännan fattade jag varför man tejpar. Allt försvann i ett hav av betong.
Här har jag letat fram en golvbrunn igen.



Jocke slätade ut betongen med en stor flygplansvinge som kallades för en sloda. Jag provade den efter att han stuckit. Det blev skit av alltihopa, den var för tung för mig.



Duschvattnet med sina armeringsjärn. Om fem dar kan vi ta bort formen. Gör man det för tidigt kan det visst bli torksprickor i kanterna.



Idag började jag och Mor resa en ny byggställning. Prövar trä denna gången. Använde 45*120 till spirorna då det kommer gå åt till innerväggarna senare. Resten tog jag 45*95 till. Blir väl alltid nåt projekt där det går åt.
Mycket virke vart det i alla fall. Typ 48 meter 45*120 och 65 meter 45*95. Beräknade att det skulle räcka till en långsida, och en gavel. Ser inte ut att göra det.

Tyckte jag var virkesbesparande som använder huset som stöd. Men det var ett jädra rännande upp och ner för att få ihop kortbommarna med spirorna.



Dags att åka hem till Pappa och äta lunch. Spiror, kortbommar, diagonalsträvorna och hälften av långbommarna på plats. Till allt som man inte ska gå på använder vi gamla fulbitar.



Runt klockan två. Börjat lägga golvet. Hoppas lastbilsgolvet från spikhelvetet ska räcka till golvet.



Det räckte och blev en bit över. Den räcker inte till gaveln... Får hitta på nåt.



Klockan är fyra, och det är dags att gå hem. Mamma försöker fota något oskyldigt fjäderfä.



Detta tog lång tid, som allt plägar göra första gången man prövar det. Inte blev vi helt klara med långsidan heller. Vi hade lätt byggt en Haki ställning på långsidan och gaveln på kortare tid.



Blev sjukt stadigt i alla fall.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar