onsdag 21 maj 2014

Lägga tegel

Började pyssla lite med vindskivor igår. Timmergubben hade rört ihop det och trodde vi skulle slamfärga. Jag brydde mig inte om att gråta över det, för de hade plockat fram högre kvalitet än jag beställt.

Blir bra mycket snyggare handhyvlat också. Fast det tar ju en stund. Hängt upp en halvhyvlad för att ta längd och vinklar. Tung bräda att böka runt på.



Idag var mamma ledig, så hon kunde hjälpa till. Tegeldags! Kände jag. Här chellackar hon kvistar på vattbrädan. Finns en viss risk att det blöder igenom annars. Och det kan synas rätt bra om man målar med vitt.



Hon har lagt på ett lager rå linolja på vindskivan. Den ser nästan ut som körsbär just nu i kärnveden..



Och här har jag varit framme och mätt fel. Det är ju jävligt bra att göra i en bräda som inte bör skarvas, och som kostade 105 kronor löpmetern. Fick skarva i en bit, och får sen sätta en bit plåt över nocken.

Jag skulle kunna spy på mig själv.



Hur många tegelpannor som man ska skruva fast är väl en avvägningsfråga, som allt annat. Jag har ingen aning. Skruvar fast pannorna som ligger längst ner, längst upp, och längst åt sidorna.

Takvinkel och hur mycket det blåser spelar väl in.

De här pannorna har en anvisning som man borrar igenom. Sen drar vi fast dom med en 75 mm trallskruv snett ner i bärläkten.



Kommit en bit, verkar gå bra. Lite snett och vint blir det väl här och var, men det kan vi leva med. Att pannorna är olikfärgade beror väl på att de legat på norrsida och södersida innan.

Vi blandar slumpmässigt.



Då taket inte är så stort, och vi inte lägger bägge sidorna samtidigt valde vi bort elevator. Byggde en liten hiss istället. Mamma lassar i korgen och drar upp, jag lassar ur och parkerar längst ner på taket i travar.

När det är fullt lägger vi på plats och börjar om.



Så här långt kom vi. Började lägga vid elvatiden, och jag var trött på att solen slog mig i skallen nån gång innan fyra. Vet inte om det är bra eller dåligt.

Imorrn är jag ensam, så mamma och Annika hjälpte mig lasta upp så mycket som fick plats längts ner på taket.



Men först ska bilen besiktas. Urk. Tråkigt.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar