lördag 24 maj 2014

Läkta norrsida

Huset ser bra inbäddat ut där det ligger. Gillar jag.



Drabbades av vakenhet rätt tidigt, så jag åkte ut och började sätta upp bärläkten. Mamma kom ut framåt förmiddagen och glänste med att sätta upp det sista.



Så här, har jag tänkt mig nockpannan Marete. Vän av ordning noterar att översta raden tegelpannor inte kommer få plats, nockbrädan är i vägen.
Onekligen ett problem. Jag har lyckats sätta nockbrädan förskjuten åt norr. Bajs.



Dagens nederbörd har anlänt. Rätt skönt, det var sjukt klibbigt innan. Mamma fått slavgörat att hyvla vindskivor och vattbrädor.



En vindskiva på plats mellan skurarna. Man är ju optimist. Ser ut att bli bra med bara en bred. Oftast sätter man två smalare.



Terapijobbar med en nisch och lyssnar på regnet som bombar ner.



Det här med genomskinliga stuprör kanske inte är så dumt. Rogivande att bara dumglo på vatten som rinner.


Dags att packa ihop. Mamma föreslog en rationalisering. Shellacka och linolja på backen. Hon vet väl vem som får kravla runt och göra skiten på taket annars, stackarn.


Imorrn kanske det blir tegel på norrsidan!

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar