söndag 4 maj 2014

Lugnare helg

Och där var det dags för mig att minska på gasen och ta det lite lugnare. Södra takfallet fick bärläkt i lördags. Lade mallpinnar på nedre läkten, och jobbade uppåt. Tror det blir rakt nog.

Här ska jag väl kapa och skarva. Mallpinnen står på högkant under och spänner upp bärläkten. Man vill nog inte sätta sågen i duken.



Mamma ryckte in. Jag lade ut läkten och hon spikade fast den. Nästan uppe.



En sväng förbi grannbygget för att spionera. Tyvärr ingen där. Jag har dålig passning i vanlig ordning. Alba balkarna på plats, och världens fetaste altan under uppbyggnad. Nästan lika stor som vårt hus.

Bra läge med sol från både söder och väster. Den verkar hamna sjukt högt, kanske varit bättre att terrasera den. Ska bli kul att se hur det utvecklar sig.



Pappa kom med mig ut och hjälpte mig idag på eftermiddagen. Jag kluddade runt med nån idé på hur man skulle bygga brädan som nockpannorna ska vila på. Hadebara en dimmig aning om vad jag höll på med.

Till slut undrade pappa varför vi inte bara skruvade fast möget med några vinkeljärn i läkten. Enklare, och stadigare.



Här syns det förstås inte, men där och då kunde man se nockbrädan asbra. Kommer man kunna se den sen när vattbrädor och alla nockpannor är på? Orka måla den mörk?



För övrigt gjorde jag årets äckligaste glass igår. Ska låta vattenmelonen vara en vattenmelon i fortsättningen.

/Peter

1 kommentar:

  1. Tuffingmamma! Inte höjdrädd alls ser jag?
    /Annika

    SvaraRadera