måndag 19 maj 2014

Stålets form vid handhyvling

Vi skulle ju röja på stan idag. Då får man klä upp sig lite. Men vigselringarna passade varken mig eller Annika längre. Fingrarna har blivit för tjocka av senaste tidens byggande.



Hämtade virke till vindskivor och vattbrädor på LGB Timmerhus. Då snikar man förstås till sig en visning av lokalerna också. Har för mig Mats sa att de handhyvlar runt 1000 m2 trägolv om året. Huga.

Jag har ju läst att hyvelstålen ska vara lätt rundade när man handhyvlar brädor för att få ett fint ljusspel och slippa ränder. De här pojkarna körde med mer än vad jag kallar en lätt rundning.



Det första jag gjorde när jag kom hem var att slipa om ett hyvelstål. Lite grann i alla fall. Orkar inte stå och slipa allt för länge, man ska ju äta också!

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar