söndag 25 maj 2014

Tegel på norrsidan

Idag hade jag tillgång till två föräldrar. Alltså dags att lägga tegel på norrsidan. Blev lite mycket spring när jag och Mor gjorde andra sidan. Tre personer blir snabbare.

En råspont har visst blivit lite kort när vi lade taket. I med en kort snutt, och låtsas som om det var meningen.



Pappa och jag kastade upp vindskivor och vattbrädor medans Mamma bar fram tegel. Sen var det bara att mosa på. Mamma bar fram och hissade upp på ställningen. Pappa tog emot, borrade hål, lade de nedersta tre pannorna och räckte upp resten till mig på taket.



Framme. Av någon outgrundlig anledning blev det en halv panna för kort på södersidan, och precis lagom på norrsidan. Eller outgrundlig, jag är väl en klant. Mamma undrade näsvist om vi inte skulle lägga om södersidan så det blev rätt.

Pannorna fick plats nedanför nockbrädan i alla fall.



Nockpannorna är kvar att lägga, Pappa påpekade att nockband vore en bra idé, något jag helt förbisett.
Den här sidan var klar tog från halv åtta till klockan halv tolv.

En klar förbättring.



/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar