onsdag 28 maj 2014

Teglet äntligen på plats

I förmiddags kom äntligen det sista takteglet på plats. Att få upp grund och stomme tog typ en månad, och sedan tog takteglet en månad att få klart.

Sista biten tegel blir lite pillig eftersom man måste jobba nedåt. Taket är för brant för att man ska kunna krypa vettigt på det.



Då blir nästa prioritet att få väggarna täta. Får satsa på att få det klart på en månad... Man ska ju ha höga mål.



En detalj kvar. Få upp hängrännan. Jag hann med två tredjedelar av rännkrokarna innan Syster Yster dök upp för att bränna lite fritid hos mig.

Fast jag hade ju krokarna förbockade denna gången, och visste hur jag skulle göra. Att bara bocka och smacka upp var inte tillräckligt för att det skulle bli riktigt bra. Denna gången körde jag med mursnöre som rikt också. En förbättring!



När solen står i precis rätt riktning ser man hur hyvlingen speglar sig. Nöjd. Det gjorde inget att gubbarna glömde hyvlingen. Och att klyva brädorna. Det här blev fan bra.



Med Syster Yster anländ gick vi över till en mer social arbetsform, balning. Ett fack var bredvid varandra så man kan tjattra och dela på verktyg.
Här packar hon i ett mellanrum ovanför en bale.



En sista hetsbild från bilen innan hemfärd. Kom en bit bortanför dörren idag med balningen.



Godnatt då Huset!

/Peter

2 kommentarer:

  1. En fantastiskt tjusig kvinna, din syster!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det glädjer mig oerhört att du tycker det Krister!

      Radera