torsdag 22 maj 2014

Teglet på södersidan klart

På plats efter bilbesiktning. Lagt teglet vi parkerade på takfoten igår och börjat hyvla nästa vattbräda. Råplankan var 23 cm bred, så jag kapar bort splintved på bägge sidor för att få så mycket kärnved som möjligt. Valde 16 cm till bredd.

Hyvlat halvvägs.



Förra vattbrädan glömde jag göra en droppanvisning på. Blir nog bra i alla fall. Här lyxar vi till det med ett 5 mm djupt spår en bit in på undersidan.



Jag vet inte hur man avslutar ett tag, så vi gör så här. Man ser precis raden jag fick kapa titta fram under vattbrädan. Var lite grann bökigt att kila in de sista två raderna jag sparat för att kuna sätta upp vattbrädan, men det gick!

Mamma dök upp och räddade dagen. Annars hade jag inte kommit långt med taket.



Klart!



Nu kan jag andas ut lite. Takduken är skyddad från den elaka solen. Dags att flytta ställningen till norrsidan då.



Temporära stuprännor inspirerade av Korpaberget. Förpackningsplastpåse på rulle. Bygghandeln använder den till att packa trälister i.



Ankare så den inte blåser runt och härjar.



Tror det kan bli bra. Annars hade det blivit en hemsk fors ner på halmväggen. Vi får väl kvitto på om det funkar lördag natt om prognosen stämmer.



/Peter

2 kommentarer:

  1. Hej,
    jätte-jättefint blir det, ni är så duktiga (och snabba!). Nu är jag bara nyfiken på hur man gör med vattbräda vid taknocken? Kan ni knöla in den under nockpannan eller hur gör man?
    /Marete

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en grej jag oroade mig för, men när takvinkeln är hyfsat hög byggde inte nockpannan nåt vidare alls på höjden. Det räckte med att jag kapade av svullnaden i ena änden på en nockpanna, det som överlappar nästa nockpanna.
      Sen kan man nog fräsa ur lite med en handöverfräs, eller höja vindskivan lite i den änden. Ska ta en bild.

      Radera