söndag 11 maj 2014

Tömma bajstunnan

Annika lade en subtil hint igår om att bajstunnan började bli full. Halvfull tyckte jag, men tömma halvfull är ju roligare än att tömma överfull.

Antar jag, jag har aldrig tömt en bajstunna tidigare. Det gick bra i alla fall. Det var inte betungande, luktade inget nämnvärt. Jag tömde ner möget i komposten och täckte över med halm. Klart och betalt.

Fick förresten höja komposten två kragar, den började bli full. Det här är nog maxhöjden innan vi måste göra en ny kompost. Då kanske man kan plocka av pallkrage för pallkrage när denna sjunker och sätta på den nya?



Jag hade lagt en bit papp i botten på tunnan, så den var inte nåt vidare skitig. En snabbt ursköljning, pröva med lite torvmull denna gången och in i dasset igen.



Dagens stordåd. Får man medalj för sånt?

/Peter

2 kommentarer:

  1. Av mig får du en medalj =)
    /Frun i huset

    SvaraRadera
  2. Jag hade nog löst det så här:
    Många tunnor, med tillhörande lock.
    När tunnan är full plockar man ut den och sätter på locket, ny tunna in i dasset.
    Den fulla tunnan får stå tills man kan tänka sig hantera innehållet, men minst ett halvår. Sedan efterkompostering i egen kompost för att sen sprida runt t.ex. fruktträd.
    Kan behövas ganska många tunnor för ett permanentboende men är man kvackelmagad så är man. ;) Man slipper fundera över ev. lakvatten också.

    /Annika (systern, inte frun)

    SvaraRadera