lördag 10 maj 2014

Varför bygga ett halmbalshus

Kan jag undra ibland. Att det skulle bli billigare än ett vanligt hus ställer jag mig lätt tvivlande till. Visst, man sparar in kanske 60.000 i cellulosaisolering för ett hus i den här storleken.

Man slipper sätta upp skivor och dukar på in och utsidan för att hålla isoleringen på plats. Istället har man runt 17 ton puts att blanda, förflytta, och få upp på väggarna.

Jag skyller på Den Galne Dansken.



Hans hus hade en skön känsla, som jag tillskrev konstruktionen. Numera tror jag snarare det var något han ingjutit i väggarna genom att bygga det själv, utan ego
Jag blev väldigt påverkad, och efter mycket velande fram och tillbaka blev det bestämt att det skulle bli halmhus för oss också.

Vi människor inbillar oss ibland att vi är rationella och logiska. Det är vi inte. Vi är helt känslostyrda. 
En berättelse som påverkat mig mycket var den om en man som fick en hjärnskada och inte längre kunde känna några känslor. Som en robot. 
En biverkan var att han inte längre kunde bestämma ett ända skit. Inte ens vad han skulle äta till frukost.
Det var vad han sökte hjälp för. Sin oförmåga att kunna ta beslut. 

En mix av känslor, som vi försöker maskera med resonerande är väl varför vi fått för oss att bygga ett hus. Ytterligare känslor har fått oss att välja att isolera väggarna med halmbalar.

Den där tunga, tysta och svala känslan hemma hos Galne Dansken. Men ändå mjukt och ombonat. En stillhet. Jag är villig att lägga ner en perverst stor mängd tid, svett och tårar för att kanske, bara kanske lyckas uppnå detta.

/Peter




2 kommentarer:

  1. När jag läste till arkitekt hade vi en föreläsning om halhus. Det enda jag minns därifrån var att föreläsaren gjorde en poäng av att halmbyggen var demokratiska. De är lätta att förstå, relativt toleranta mot misstag, inga farliga maskiner, alla kan hjälpa till.

    SvaraRadera
  2. Det billigaste halmhuset jag känner till, byggt i Sverige och med alla moderna installationer har ett kvadratmeterpris på 1000kr men det är ganska extremt. Det näst billigaste halmbalshuset ligger på 4000kr per kvadratmeter, har för mig att Familjen Kofods(gubbenpå fotot) hus ligger på något liknande i pris.

    SvaraRadera