måndag 9 juni 2014

Dagens fantasi

Var att jag skulle putsa hörnen på norrväggen. Först behövdes det något att putsa på på västergaveln. 



Snart insåg jag förstås att jag även behövde något att stå på. Luta sig ut från ställningen var rätt ohållbart. Dags att bli ställningsbyggare igen.

Men först fick jag bli grävare då dräneringsslangen som snickaren snubblade upp låg i vägen. Och före det behövde gruset motfyllas med jord på den sidan. Vill ju inte att nån ny fummelgubbe river upp den igen. Suck.

Till slut hade jag lite ställning och kunde bala lilla smalfacket närmast hörnet. Sen hade solen rundat gaveln och gjorde arbete i väst olidligt.



Österhörnet istället då? Insåg att ställningen som var så bra för taket var både för låg och för hög för putsjobb. Det behövs två våningar.

Ringde till snickeriet och hörde mig för om fönster och dörrar. Fönster om ett par veckor, dörrar efter det. Då var det avgjort då. Vi får bygga västergaveln istället efter norrväggen. Där är inga dörrar som man behöver vänta på.

Alltså kan jag lika gärna ta ner ställningshelvetet på östergaveln, för puckot som byggde den (jag) har ställt den för nära väggen så man inte kan putsa.

Och där försvann resten av dagen ner i ett svettigt hål. Lite kvar att riva innan jag får börja bygga upp lite ställning på österhörnet.



Imorrn får det bli en putsdag, hoppas jag.

/Peter

2 kommentarer: