lördag 28 juni 2014

Kakelsättning i vagnen

Pysslat i vagnen. En lisa för min mörbultade kropp. Rasmus kom förbi och hälsade på. Här prövar han att installera en halmbale. Så nu kan han också bygga ett halmhus, enligt litteraturen om halmhus och ekobyggande.



Retar mig ibland på att det framställs som lättare att bygga ett "ekologiskt" hus än ett konventionellt. Det är ju för fan svårare.
Citat från tidningen Kloka Hem nr 3 2014. "Byggtekniken är i jämförelse med konventionella metoder lätt att lära och rolig då alla kan vara med."

Det har jag inte upplevt än så länge. Om vi tar ett ytterlighetsexempel och jämför ett halmbalsmoment och ett mineralullsmoment tycker jag det är lättare att tejpa plastfolie än att lerputsa. Både fysiskt och handlagsmässigt.

Vi har satt upp budgetkakel i vagnen. Fulgolv från bygghandeln för 139 kr/m2. Limmet de sålde på oss var helt grymt. Fäste direkt, bara att kasta upp bitarna på väggen. Inte luktade det heller. Snart börjar jag väl läsa GDS också.
Jag är så kluven kring den tidningen. Tjuvläser den på bibblan. Det är så mycket fullösningar och fulprodukter så man storknar. Blandat med asbra tips och andra guldkorn.

Här har jag klantat mig och glömde såga upp hål för vägguttaget. Satte dit brädan och slurp! Försent. Tur att sticksågen finns. Nu är den inpetad igen och ska bara skruvas fast. Hålen i väggdosan försvann, men det fanns andra, som tur är...



Och där var fasaden påskruvad. Man kan ju luras att ett proffs varit i farten.



Gjorde en hörnhylla att ställa något på. Oklart vad, men jag tycker det blev bra!
Vi grunnade lite på hur vi skulle nyttja utrymmet bakom spisen. Kom överens om att jag skulle lämna en glipa som man kan parkera stekpannor i.



Åkte och shoppade helvilt på en bekants bakluckeloppis. Verktyg, skruv och ett diskställ samt offermöbler.

Köper ibland billiga möbler bara för att de är i massivt trä. Sen slaktar jag dom och bygger nåt annat. Sjukt mycket billigare än att köpa träet nytt.

Glömt bort hur mjuka ljud det blir när man använder ett träställ. Bara ett litet boff när man sätter grejer på tork.



/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar