tisdag 10 juni 2014

Kalkhämtning

Fint väder idag, och fått SMS om att kalken anlänt bygghandeln. Eftermiddagen vigd åt en liten smäcktur med andra ord.

Men först, lite puts. Jobbar vidare mot mitt mål, att putsa hörnen. Det har blivit någon form av fixering. I takt med att erfarenheten ökar förändras arbetssätten i vanlig ordning.

Nu fäster jag bara nätet på själva träet. Använder bara ett lager, då väter putsen genom lättare och fäster på träet. Sedan klisterputsar jag halmen under mattan, sen lägger jag ut den. Annars blir det svårt att massera in klisterputsen i halmen. Är det några hålrum under mattan fyller jag dom med utstockning innan jag lägger ner nätet igen. Annars blir det lätt hålrum, och då spricker gärna utstockningen.

Efter det får mattan lite klister till, så den är genomkletig. Annars fäster inte utstockningsputsen lika bra. 

Med nätjobbet hann jag inte längre än så här innan lunch. Tror jag behöver vila lite, jag accelererar ju som en pormask.



Andra hållet. Annika behöver bilen vid fem, så det fick bli en kort putsdag detta. Passar, då ska jag vila ikväll.



Ojdå, det var mer kalk än jag fattade. Hade jag haft en hjärna kunde jag ju räknat ut att jag beställt 1100 kg, men icke. Funderade först på att bara ta bilen, men hyrde sen ett släp. Tur det.

Personalen tyckte släpet var lite litet, jag var böjd att hålla med. Men med ett gäng säckar i bilen blev det inte så mycket överlass.



Asvarmt, söderläge och lä. Kunde jag önskat mig bättre förutsättningar att bära in säckarna i huset?
Det var nästan lika jävligt som en sommardag på jobbet. Trodde jag skulle avlida.


/Peter

2 kommentarer:

  1. Hej Peter och Annika!

    Vi vill tipsa om att ni nu kan nominera er härliga blogg till Årets Byggblogg 2014! Det är en utmärkelse instiftad för hemmasnickare som bloggar om sina renoveringsprojekt. Bakom utmärkelsen står byggvaruhuset BAUHAUS som för andra året i rad arrangerar tävlingen, där vinnaren belönas med ett renoveringsbidrag på 25 000 kronor. Nominera din blogg, läs mer om tävlingen och inspireras av andra byggbloggar här: www.bauhaus.se/byggblogg.

    Anna Priest PR

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför inte? Cashen måste ju in. ;)
      Ska skumma genom de andra bloggarna, den här verkar riktigt skarp!
      http://vsterskogsta.blogg.se/

      Radera