söndag 1 juni 2014

Påbörjad balning på övervåningen

Återigen ägnat tid åt att gulla med ställningar. Sänkt ned ställningen på norrsidan så jag precis kan gå under takfoten utan att bli skalperad. Utrustat den med det andra benparet också, så vi kan bala och putsa hela denna fasaden.



Vi har balat förbi hörnet på östergaveln. Hörnen blir väl gärna lite känsliga, så jag antar det är bra att vika putsen runt hörnet, och inte få en skarv där.



Fäster dubbelt nät runt hörnet, bara för jag kan. Mohahahaha!



Södersidan väntar på sin tur. Fikapaus. Mamma fick inte baka mer kaka, så vi fick hålla till godo med tacos till förmiddagsfikat istället.



De första 99 balarna är slut. Vi körde upp två lass till, om 24 balar vardera. En anledning så god som någon för att åka hem och äta Pappas goda mat.



Långsidan gick rätt bra. Mamma är på insidan och jag på utsidan. Mellan takstolarna och hammarbandet gick det att vålda in balar om man tog små rackare, och skar snöret.



Mamma drevar. Tackar för att vi är i skuggan idag. Bävar inför södersidan om vädret ska vara så här fint hela sommaren.



Rationaliserar och har balhögen på ovanvåningen.



Godnatt då Huset!



Jag jobbar som bäst på morgonen, så jag försöker vara på plats vid sju. Runt klockan fem på eftermiddagen är det ingen större mening jag fortsätter jobba, då börjar jag bli okoncentrerad och tappa styrfart.

Även om jag börjar vid tiotiden bör jag gå hem vid femtiden, men har då förlorat mina tre mest produktiva timmar.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar