lördag 7 juni 2014

Påbörjad utstockningsputs

Det här är något jag är mycket upphetsad över. Vi har börjat jämna till norrväggen med lerkladd. Den ska sluta se ut som en bucklig höskulle och börja likna en yttervägg.

Vi vill dock inte att det ska bli för jämnt, då får vi ju inte vara med i Gård och Torp. Så vi använder såna här små träklossar för att få putsen tillräckligt tjock. 
Sen kör vi med händerna och ögonmått. Det blir lagom slumpvis ojämnt om man verkligen försöker få det jämnt. I teorin alltså.



Det här "putsbordet" byggdes en gång för att prova ut CC måttet på reglarna i det här huset. Har legat på lägenhetsaltanen och retat grannarna sen dess.



Nätat klart hörnet. Ju mer vi putsar, desto slarvigare nätar man. Börjar kännas bättre med glest nät så putsen går igenom och fäster på trät bakom.



Tror det här är från igår. Då jag är längst i familjen har jag åtagit mig att putsa längst upp mellan taktassarna.



Regn. Tar en paus med att utsätta fönsterkarm nummer två för intensiv solariebehandling. Ställer lampan på högkant så jag kan skrapa under lyset utan att bränna mig. Inbillar mig det går snabbast så. I alla falf här där det är pilligt.



Hela väggen putsad längst upp. Putsar runt hörnet för att se hur det känns. Det kändes bra. Hängav mig åt en pervers fantasi att hela väggen var klar, och inte bara typ en femtedel.



Idag har jag försökt bli snabbare på att putsa. Får fortsätta med det imorrn.

/Peter

1 kommentar:

  1. Kul att se att det går framåt! Allt væl med oss. Kram, mamma o pappa.

    SvaraRadera