fredag 13 juni 2014

Satt i första karmen

Imorse kom jag knappt ur sängen. Undrar hur många ton jag lyfte igår? Dags för en gräddjobbsdag.

Den första fönsterkarmen har hängt nån vecka på tork och sett ledsen ut, dags för permanent placering.
Börjar med småbitar i hörnen så karmen inte rasar ut när jag grejar med den. 



Lägger två lager lindrev i botten, kan vara svårt att dreva där annars.



Småfåglarna har fattat tycke för huset. Dom klättrar runt på väggarna och letar frön, insekter, whatever.
Sen sitter några uppe på takbalkarna och sjunger. Trivsamt så länge de inte skiter på mig.



Provar med karmskruv denna gången. Borra fyra 14 mm hål i karmen.



Plocka fram skruvarna och begrunda. Med verktygets ena ände drar man i skruven, med den andra justerar man karmen i sidled. Verkar ju bra.



Dra i så långt skruvdragaren orkar, sen spärrskaft.



Mickla lite fram och tillbaks tills det verkar vara i vinkel.



Häng i en båge och kontrollera. Springan ser jämn nog ut för mig.



Ställningen skymmer rätt bra, men man kan ana ett fönster! Blir nog bra.



Jag vill prompt kunna ta väck bågarna i efterhand då jag tänkte vi ska renovera dom senare. På de flesta hus tar bågen i putsen om man ska försöka ta väck dom. Man kan väl skruva väck gångjärnen i så fall, men vore skönt att slippa. 23 mm verkar man kunna fylla ut med något ovanför fönstret och ändå få bort bågen.



Det där med att provhänga var ju inte så lätt. Ställningshelvetet var i vägen. Bara att demontera och bända åt sidan. Suck. På de andra sidorna får jag se till att ha detta klart innan ställningen.



Det här med nischerna tror jag kan vara värt sina arbetstimmar. Där ska man förresten stå och diska en vacker dag.



I min värld drevar man innan man sätter dit fönsterblecket. Annars är det i vägen så man inte kan dreva undersidan. Kör med 10 cm lindrev som jag dubbelviker och trökar ner med vinkelhaken. På Lilla Huset blev springorna för små, så det var pissjobbigt att dreva. Här är de snudd på stora istället.

Drev är till för att vindtäta i första hand, inte isolera. En mupp jag träffade en gång "drevade alltid löst, för då isolerar det bättre". Möjligt, men det blåser också rakt genom drevet som ett skit. Dreva så hårt som det går, utan att karmen bågnar inåt.



Även med hårt drevat på ovansidan går det att få in en våd till på undersidan från bägge håll.



Drevade insidan också, av bara farten. Kan man väl vänta med, men jag är orolig att jag råkar spräcka pusten på utsidan om jag gör det senare.



Efter runtflängning på byn med ärenden blev det färdigskrapning av båge nummer två samt indränkning med rå linolja.



Nu tvättid. Varje fredag klockan fyra. "Du är som Sheldon Cooper, fast utan intelligensen." Enligt Norberg på jobbet.

/Peter

1 kommentar:

  1. Fint! Längtar hem så vi kan hjälpa till! Kramar, mamma.

    SvaraRadera