torsdag 19 juni 2014

Vatten!

SMSade vår käre rörmokare och undrade om vattenutkastaren kommit hem. Det hade den tydligen, och han var riktigt sugen på att koppla ihop allting idag. 

Här har jag hetsbyggt någon form av grej för att montera utkastaren medans Jörgen och hans nya lärjunge började koppla. 
Hoppas inte Snickar Jocke ser den innan den är inbyggd i väggen. Han drar stilpoäng även på sånt som inte syns. Han pratar om att han ska komma ut och kolla hur det går, men det har inte hänt. Händer garanterat när jag precis byggt nån jättefuling nånstans.



Dagens egentliga jobb. Balat upp runt västergavelns bottenfönster och putsat jämnt så jag kan montera karmen imorrn!


Avloppet från vagnen. Trekammarbrunn och infiltration i hagtornsbuskaget. Tror den ska klara av de småmängderna spillvatten som blir.



Prydlig rördragning. Enklaste snabbaste beställde jag. Blev snyggt också, tycker jag. Vi behövde sätta en liten slang från varmvattenberedarens säkerhetsventil också, sa Jörgen.



Det kommer vatten! Halleluja! Nu kan man tvätta händerna innan man äter då man kladdat i avföring.



Lite omvänt. Lilla Huset får sitt vatten från utkastaren, och Gardenakopplingen sitter inne i Stora Huset.



Här är insidan av utkastaren. Den funkar som så att ventilen sitter längst in på kopparröret, därför fryser det inte. I teorin. Sen är det ett fall på röret också, så vatten inte blir stående.



Avslutning av dagen med målning av karm och kröningsvaddetnukanheta.



/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar