torsdag 17 juli 2014

Första glasskärarförsöket

Spänn fast en trälinjal (pinne) 2 mm in från där du ska skära. Dra ett lagom hårt drag med glasskäraren. Knäck av.

Låter som det finns gott om plats för misstag. Första knäcket gick dock rätt bra, men det vek av i vänstra hörnet. Lika andra. Håller jag fel när jag knäcker?



Dags för det kritiska knäcket. Första rutan ska knäckas till slutliga formen. FAAAAAAN! Vek av pissmycket åt fel håll. Får bli en mindre ruta av den.

Varförvarförvarförvarförvarför?



Aha. Min arbetsyta är tydligen för tafflig. Man måste nog ha en väldigt styv och skarp kant att knäcka mot.
Förmodligen tunnare filt, eller ingen filt på kanten när man knäcker. Bordskanten måste alltid vara längre än glaset som ska knäckas.

Jag får bygga ett bättre bord för glasskärning till nästa försök.



Glasskäraren jag fått låna av Tommy. Innan drift skulle man kontrollera på nageln att det kom ut olja på rullen, sen var det bara att köra.



I teorin ledig från lönearbete imorrn, men vi fuckade upp på jobbet idag, så den som lever får se.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar