tisdag 8 juli 2014

Oj, det var högt i tak

Tröttnade på att vänta på möbelsnickaren, så jag ringde för att hetsa om fönstrena. Själv hatar jag när kunder ringer och hetsar när man redan jobbar för glatta livet.

"Jag lämnade ett meddelande för några veckor sen, dom är klara." Var fan då? Förmodligen min privattelefon som jag aldrig använder. Mutter mutter.

Skit samma, vi har ju haft att göra ändå. Åkte och hämtade på studs. 

Vi fick dock en tankeställare när vi tog upp en karm och provade i hålet vi lämnat. Fönstret känns väldigt litet, och hamnade väldigt lågt. Jag har förmodligen druckit knark när jag suttit i Illustrator och ritat. 


Det stora problemet var inomhus. Väggen känns väldigt hög ovanför fönstret. Ljuset hamnar för långt ner. På bilden ovan provade vi att höja fönstret 20 cm, då hamnar fönsterbrädet 100 cm ovan golvet. Rätt högt.

Man kan inte göra hur stora fönster som helst på en gavels ovanvåning heller. Då hamnar man i obalans med bottenvåningen. Nedan har jag klistrat in ett 164 cm högt fönster från Blocket. Överdrivet, men driver hem poängen.


Någon besökare tyckte vi borde ha lunetter högt upp på gavlarna för några veckor sen. Observant, vem det än var. Skulle kunna funka. 
På vänstra bilden är fönstret höjt till 100 cm över golvet. 


Just nu känns det som att det skulle kunna funka. Resultatet skulle bli mycket bra inomhus i alla fall. Vi får sova på saken. Möbelsnickaren skull börja på lunettet till framsidan nu, så han skulle nog kunna göra två till. De verkar gilla att göra klumpar med flera av samma på en gång.

Vi skulle få skjuta fram en del jobb då, men det kanske är värt det.

4 kommentarer:

  1. Det blir ju snyggt med lunetter.... Mamma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo. Annika kom dock på att det försvårar växthusbygget i avlägsen framtid.

      Radera
  2. Kanske du inte ser denna kommentar för det var ett tag sedan men iallfall. Det behöver inte alls vara fel med större fönster på övervåningen. Nu vill ni kanske ha ett hus som ser litet ut vad jag förstått. Med ett större fönster där uppe blir det "mäktigare". kolla på Hälsingehusen. Äh nu bildgooglade jag det och hittade naturligtvis inte något lämpligt exempel. Men jag kan intyga! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kan nog stämma. Jag koncentrerar mig ju rätt hårt på arkitekturen här i söder.
      Hälsingehusen, brukar inte dom vara tvåvåningshus? Då kommer man nog lättare undan med det än i 1 3/4 hus.

      /Peter

      Radera