söndag 3 augusti 2014

Börja putsa grunden och kalkputsa väggen.

Jag vill tvunget att grunden ska vara lite bredare än fasaden. Det är inte standard procedure i dagens samhälle, men det ville jag skita i. 

Nu när Annika och Mamma lerkalkat norrväggen var det dags att putsa ut grunden så att sedan kalklagret kan gå ut lite på grundputsen så det blir tätt.

Har lärt oss tidigare att betong kan härda snabbt i värme, så jag ville ta det piano och borrmaskinsblandade en hink i taget i skuggan.
Körde på KalkCement bruk styrka B. 



Ville pröva om vi kunde fuska oss bort från att kasta på bruket. Det är lite finare och fränare att kasta på bruk, men kan man fuska och få samma resultat kastar jag mig över möjligheten.

Vi strök först med en tunn bruksvälling innan vi lade på bruket.



Mamma stryker en liten bit till. Kalkborste är bra skit. Skulle jag köpt för längesen. Kan hålla en massa vatten, bruk, bajs. Vad man vill tror jag.



Man kunde inte lägga på mycket mer än en cm i taget, sen lät vi det styvna några timmar innan nästa lager.
Verkar gå åt ganska exakt en påse färdigblandat torrbruk per meter grund.



En bit är färdig! Gjort en snitsig fasning som regnet kan rinna av. Avslutade med att släta till med kalkborsten. Tror det blir snyggt.
I vanlig ordning skiter vi fullständigt i raka linjer och plana ytor. Snyggare så här med lite verktygsmärken.



Idag började vi prova på kalkputsen. Kanske inte jättesmart då det blev 32 grader varmt, och jag blandade väl stor sats, sex hinkar sand.
Kalket var väldigt fluffigt, så vi provade med tre hinkar kalk till sex hinkar sand. Sen hade vi i en stor hink långa hampafiber.
Det gav mycket mer effekt än vad motsvarande mängd halmbös skulle gjort. Powerful shit. Jag blev inte helt nöjd med det långfibriga, tyckte det blev cm stora hårklumpar i putsen.
Skulle kanske köpt kortfibrigt istället.



Har lärt mig nånstans att man ska efterglätta kalkputsen innan den blir helt hård. Detta för att försöka få mängden sprickor att tangera noll. Missade tidpunkten och fick slita som ett djur för att trycka ihop skiten i tid.
När man kan trycka in fingret två mm, men inte kan påverka mer än yttersta lagret när man pressar och stryker hårt med massasleven verkar vara lagom.
Sen strök jag ytan lätt med en skurborste för att rugga ytan lite grann inför färgen. Kanske onödigt, vet ej.



Nu ska jag åka ut och eftervattna biten vi putsade. Blir första natten jag sover i Lilla Huset. Någonsin.

Dåligt.

/Peter

3 kommentarer:

  1. Hej! Fint det blir! Det dar med att kasta pa bruket..nar man gjort det ett tag gar armen av sig sjalv, jag kastade pa lerputsen ocksa till slut. Idag har jag provat att blanda lerfarg av lera, krita och cellulosaklister...blev inte bra, ytan ar grusig, malar nog med emulsionsfarg istallet. Ha det bra,
    Marete

    SvaraRadera
  2. Åh! Så det går att lära sig kasta? Tycker det skvätter så förbenat, men det är väl en träningssak som allt annat.
    Funderat mycket svagt på inomhusfärgerna. Känns långt borta...
    Drömt lite om limfärg på "rena rum" och emulsion i kök och badrum.
    Vad körde du på för färg på fasaden? Skulle behöva lite stöd inför kalkavfärgningen!

    /Peter

    SvaraRadera
  3. Jag köpte hydraulisk kalkfärg hos målarkalk. Gick som en dans att slabba på, jag målade hela huset två gånger på fyra dagar. Det jobbiga är att asa runt byggställningen..Bra blev det i alla fall, skavanker i putsen syns inte alls lika mycket efter målning.
    /Marete

    SvaraRadera