tisdag 12 augusti 2014

Lugna veckan

För mig i alla fall. Är lite orkeslös för tillfället, så jag tar det lugnt. Annika och mamma jobbar desto hårdare.

Målarkalk rekommenderar att man slutar kalkputsa minimum en månad innan första frosten. För det är ju lätt att säga när den blir. Vi kalkputsar nog inte mer än norrväggen i år. Vi kommer inte få västergaveln kalkputsad innan halva september ändå, vilket är det andra budet jag hört.

Mor stampade omkring i söndags efter att kalkputsen var slut, så här isolerar hon runt blivande skafferiets frånluftskanal. 



Det är mest Annika och mamma som kalkputsar, min specialitet är att vara i vägen och att efterglätta. Jag har starkast händer och börjar få rätt bra känsla för när det är dags.
Annika putsar på dagen, och sen har det varit lagom för mig att efterglätta när jag kommer hem från jobbet.



Det heter säkert nåt annat, dock. Jag grunnar på det här med glättningen. Tanken är att man ska trycka ihop putsen precis innan den stelnar så pass att man inte kan arbeta den längre.
Anledningen är att minimera risken för sprickor. Men vid spritputs kan man ju inte glätta. Och när man kollar på en del pissgamla slätputsade hus ser man att ytan är slätad med kalkborste. När jag glättar blir ytan så hård att kalkborsten inte lämnar ett märke.
Jag ruggar försiktigt ytan med en skurborste istället.

Det blir svårt att få perfekta skarvar med den här metoden. Jobbar man putsen våt med kalkborste är det asenkelt att få helt osynliga skarvar. Ska fundera mer på det här.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar