fredag 29 augusti 2014

Örter

Det hamnade en bok i min famn, Vilda Örter av Sami Tallberg. Denna är för mastig för mig just nu. Jag kan inte lagra allt som jag skulle vilja lagra i mitt minne.
Så jag tänkte jag skulle göra en backup här ftf. Egentligen är den helt underbar och jag skulle älska att ha den i bokhyllan men jag har inte plats.





Ängsyra, Rumex acetosa. - Äta bladen.
Hundkäx, Anthriscus sylvestris - Unga blad och blommor. Obs! Kan vara giftig om man tar fel.
Jättebalsamin, Impatiens glandulifera - Blad, stjälkar (skalade) och blommor. Obs! Milt giftig.
Skogsallat, Mycelis muralis - Blad (man ska visst öva sig på att gilla maskrosblad först).
Svinmolke, Sonchus asper - Blad, stjälk.
Tusensköna, Bellis perennis -  Blad, blommor och stjälk!
Jordreva, Glechoma hederacea -  Blad och blommor.
Kirskål, Aegopodium podagraria - Blad, stjälk och blomma. Används som persilja.
Ängshaverrot, Tragopogon Pratensis - Unga skott, blomknoppar och blad.
Ryssgubbe, Bunis orientalis - Blad, stjälkar, blomknoppar, blommor.
Lungrot, Chenopodium bonus-henricus - Blad och blomma. (Mamma man kan äta den!)
Gulsporre, Linaria vulgaris - Blomma.
Pors, Myrica gale- Blad och blommor. (Påstas vara giftig av andra förståsigpåare)


Något som jag ska testa nästa år är att inte bara lukta på syrenen utan mumsa lite på den. (Bilderna är lånade.) /Annika



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar