fredag 29 augusti 2014

Semester

Nu går startskottet för min semester! Annika får lite avlastning på bygget. Vi får se hur långt fyra veckor kan ta oss. Långt hoppas jag.
Vi tjuvstartade idag med fönsterjobb.



Norrväggen. Jag hoppas på att vi ska kunna kalkavfärga den på måndag. Fönstrena ska maskeras och putsen bättras på lite mot karmarna först.
Sen ska stuprännan upp. Våra plastpåsar sjunger på sista versen.



Västergaveln är näst på tur. En ställningsvåning till ska upp, och väggen ska färdas till och med lerkalk.
Det kommer troligen bli för sent för kalkputsen, vi tar den i baken nästa år.

Ringde till snickeriet, de grät och hade inte påbörjat dörrar och lunett än. Hade varit en strulig sommar som jag förstod det. Sånt händer.



Fönsterbleck till östergaveln. Putsen regnande sönder lite under andra fönstret på söderväggen förra veckan, så nu är jag manisk med att få dit blecket direkt.



Annika kör någon form av gravid cosplay med lindrevsrullen.



Lerkalken behöver riktigt lång tid i blandaren har vi erfarit. Vi kör morgondagens blandning nu, så det bara är att köra i kalken imorgon. Den här satsen har gått närmare två timmar. Eftersom man lägger den så tunt är det jävligt irriterande med små små oblandade lerkluttar.
Börjar riktigt torrt i nån timme så att sanden och halmen maler sönder leran. Halmen är förresten helt reducerad till små fibrer vid det här laget. Fränt.



Dreva dreva. Tycker det är lättast att dreva uppifrån och ner. Då hänger sig nästan drevet in i spalten av sig själv.
Jag började plocka ner en båge i somras. Insåg att det tog för lång tid och lade det på is. Nästa år kanske.
Den bågen är dock påbörjad och måste göras färdig i år.



/Peter

3 kommentarer:

  1. Har ni nån bra metod för att putsa fönsternischer? Isf får ni gärna ge några tips eller kanske till och med ett litet bildspel! De jag åstadkommit i vår utbyggnad ser än så länge ut som skit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nischer inuti huset? Allt med insidan är en stor fet fotboll vi sparkar långt fram i tiden.
      Hos oss blir det ju lerputs på halm i sneda nischer. Nästan brottsligt god vidhäftning då.
      Lecasten och kalkputs med 90 gradiga hörn är bra mycket värre kan jag tänka mig.
      Klassiska kombinationen av kraftsamling i fosterställning och sedan lyckas lite bättre i nästa nisch?
      Ganska styvt bruk med mycket kalk i så det är rejält segt?

      Radera
  2. Haha, det första tipset är väl det jag kört med hittills ja. Du har nog rätt i att det vore bättre med ett kalkrikare bruk.. ännu en nackdel med färdigblandat i tunna alltså men fördelarna överväger fortfarande!

    90-gradiga vinklar är det väl inte så noga med här heller, men kanske ska de inte var riktigt lika organiska som era. Utvändigt sitter era fönster i liv med fasaden så det blir inga nischer alltså? Är ju både snyggast och smidigast såklart!

    SvaraRadera