fredag 1 augusti 2014

Snålhet gentemot sparsamhet

Jag blir ofta bekylld för att vara snål, något som får mitt ego att dra ihop sig till en sur liten taggig boll.

Här har Pengamustaschen skrivit en fin text om skillnaden mellan snålhet (cheap), och sparsamhet (frugality).
Jag är inte nöjd med ordet sparsamhet då det inte översätter frugality tillräckligt bra, men det får duga.

Gillade särskilt hans resonemang att snålhet drar mer åt det egoistiska hållet. Bara jag tjänar på det, och andra kanske skadas och generas.
Till exempel att stjäla ketchup inför din date på hamburgerhaket.

Sparsamhet kan istället gagna både dig själv, andra människor, samhället och miljön.
Till exempel att cykla till jobbet. I vissa människors ögon kanske din status blir lidande av det, men i många andras kommer den höjas. Jag vet vilken krets jag hellre imponerar på.

Jag tror man kan använda den frågeställningen för att hamna på någorlunda rätt sida om den tunna linjen.
"Kommer den här handlingen skada andra människor, miljön, eller mitt anseende hos mina vänner?"

Fast han skrev bättre, i vanlig ordning. Åter till min tvätt. Skulle göra oxlägg också, har jag helt glömt.
Jaja, det är ju en dag imorrn å.

/Peter

1 kommentar:

  1. Anekdot från en snubbe som uppenbarligen höjt sin samlagspotential.
    “My wife absolutely loves Mustachianism too, even though she has never read your stories or visited your website. She just loves the man I’ve begun to transform into (biking to work, fixing things in the house, carpentry, no more TV, long walks, etc.)”

    SvaraRadera