torsdag 11 september 2014

Fjanta med kalk

Idag står Annika och drar på utstockning, och jag irrar runt och petar på fönster. Eftersom vi ska låta huset stå med bara lerkalken över vintern tänkte jag lägga en grundkladd kalkputs över drevet så det inte går in vatten där.

Hoppas bilden nedan illustrerar mitt tänk.



Snickrade till putslister runt övervåningens fönster på västergaveln också. Det har hamnat längre in än de övriga, och var lite annat kludd med utstockningen där, så jag prövade att lägga kalkputsen först där så jag får nåt att putsa mot. Helt obegripligt, och inget bildbevis har jag heller.

Här är en bild på norrväggen utan ställning istället.



Det blev lite mellanrum mellan karmarna och putsen. Dags att fixa.



Det som funkade bäst var att hålla upp lite puts med en tungslev och sen stryka ut/in den med en fulpensel. Kalkputs är väldigt lätt att skrapa bort från trä med en pinne.

På ett ställe på internet rekommenderas att man ska maskera ytor med lera innan kalkputs. Helt jävla vansinnigt, lera är stört omöjligt att få bort. Vi kommer få måla om takfoten på norrsidan för att jag inte fattade det.



Dagens verktyg. 50 mm fulpensel. Som en kalkborste i miniatyr. Kalkborsten har blivit mitt favoritputsverktyg.



Inspekterade västergaveln, den har blivit för ojämn i putsytan, så vi får lägga på mer utstockning. 5 cm skålningar ska fyllas ut, morgondagens projekt.

/Peter

2 kommentarer:

  1. Otroligt snyggt, vilket jobb! Sådär kommer vi vi nog aldrig få till det... Hur tjock puts har du? Har du koll på ungefär hur många liter lera och sand det går åt per m2?
    /Niklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nu orkar vi jobba imorrn igen! Idag har vi mest legat i solen och stekt oss.
      Annika brukar mena att bara man kastar tillräckligt många timmar på något, så blir det bra.
      Hemligheten tror jag ligger i att få till ett slumpmässigt mönster med verktygen, precis som när man handhyvlar trä. En massa facetter som speglar sig.
      Vi har inte nåt vidare bra koll på hur stora mängder material som går åt. Lera fick vi 19 ton av BEFAB, så det lär nog räcka en livstid. Sand har vi hittills använt upp kanske 5 m3 skulle jag tro. Köp hem en grusbil full, det kommer att gå åt, och mer därtill.
      Utstockningen varierar mellan 2 och 10 cm med ett medelvärde på 4 cm. Lerkalken är väl en cm, och kalkputsen likaså.
      Vi satsar ju på en hyfsat jämn putsyta, då går det åt rätt mycket stockning. Ni som ska lägga balarna i förband kanske kan komma undan med mindre. Man kanske kanske kan få till ett mönster liknande det som är på gamla putsade stenhus, där putsen mjukt följer underlaget. Lättare att få ett kaotiskt mönster på ojämna stenar dock, balar är ju rätt fyrkantiga. Kanske skulle se konstigt ut.

      Personligen hatar jag halmhus som ser ut som svullna putsmuffins. För "organiskt" för mig... För Annika också som tur är.

      /Peter

      Radera