tisdag 23 september 2014

Första frosten

Målade en karm på morgonen. Väntar på att färgen ska torka. Första gången jag känt otålighet över linoljefärgens långa torktider.

Lerklinade den sista biten på västergaveln. Nu är det bara en bit runt kommande lunettfönstret kvar!
Prövade att sätta provisoriska foder runt fönstret över vintern. För sent för kalk nu, första frosten kom idag.



Efter att ha städat upp alla putsgrejer, har blivit städgalning nu, började jag på andra stupröret.
Största nyttan av byggritningarna är nästan som böjliga linjaler runt diverse rör.



Det är verkligen pissenkelt att göra såna här plåtarbeten själv. Det blir ju inte GårdoTorpsnyggt, men jag kan tänka mig att det tar en stund även för en duktig plåtslagare att falsa ihop alla fogar.
Offrar mig och nyttjar några popnit och lite silvertejp istället.

Kvar att måtta ut och montera sneda röret. Så härligt att toleranserna är stora på såna här saker.
Inom fem cm verkar vara mer än gott nog.
Sen är det bara att klicka ihop svepen och se glad ut. Mys. Inget mer fladdrande plastpåserör.



Imorgon bitti måste väl dörrarna torkat nog för färglager två.

/Peter

2 kommentarer:

  1. Sötnötter, det blir ju sååå fint! Älskar hela huset, men just nu kanske mest stuprören. /Syster Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så glad att du gillar det!

      /Peter

      Radera