måndag 1 september 2014

Igår, och idag

Den sista knycken som behövdes innan ställningen kan förflytta sig var ett stuprör. Får väl plocka ner det när vi ska måla nästa år. Sitter ihop med silvertejp, om jag ska vara ärlig.
Enda konstigheten var väl att biten som skulle sitta mellan böjarna var för kort för vårt mastodontiska takutsprång. Spillbiten från stupröret funkade lika bra, men visst svider de 80 kronorna jag förslösat på mellanbitarna. 



Mamma putsade grunden första lagret på kvarvarande sidorna. Och Annika blandade. Kanske inte vore så fel med en frifallsblandare ibland. Till grunden har vi blandat med borrmaskin.



Översiktsbild på putslaget. Har en jättebra bild på Annika när hon blandar, men den vågar jag inte använda då hon inte är hemma och kan godkänna den.
Resten av dagen kändes som att jag brände på att få i bågarna på övervåningen. Hade strul med att få dom att passa och trodde jag hade blandat ihop på nåt vänster. Skit samma, dom kom på plats till slut.


Idag har jag rivit ställning för att få material till en tvåvåningsställning på västergaveln. Och byggt upp igen. Stackars lilla skruvdragaren. Här har jag kommit upp och förtärs av höjdrädsla. Bara räcket kvar. Brr.



Och där var erektionen fullbordad. Fick göra en stege till andravåningen. Funderar på att köpa en aluminiumstege till. En sån där tvådelad som man skjuter i varandra. Vilket år som helst nu.



Gaveln över fönstret är lite bökig att halma, fick bli galler och löshalm. 

 


Mamma överraskade med att komma tidigt från jobbet och hjälpa till. Vi fick nästan klart alla snedfack i gaveln. Det trodde jag skulle vara svinjobbigt. "Bara" lite drevning kvar nu.



Tog en sväng förbi lägenhetsgrannarna Madde och Eriks bygge. Här går det undan! Blir asbra med tvåplanshus. Det ligger hus framför mot Vättern, men från ovanvåningen här ser man över dom. Mys.



Snikade åt mig en rundvisning. I fortsättningen ska jag bara iaktta på avstånd tror jag. När man bygger i ett samhälle så här springer grannarna och stör arbetet hela tiden.

Vi är lyckligt lottade på så sätt ute hos oss. Vi har väl max tre oannonserade besök i veckan. Som vi vet om, i morse låg det en hundspya bredvid Lilla Huset.

/Peter



1 kommentar:

  1. Åh, det rullar verkligen på här! Så fint det blir! /Syster Annika

    SvaraRadera