lördag 27 september 2014

Kitta dörrar

Sex av nio rutor passade i alla fall... Jag borde lärt mig vid det här laget att dra av mer än två mm, men icke.



Börjar med att kitta i rutorna i huvudentréns dörr.



En tur ut till Huset för att försöka knäcka av lite grann på de för stora rutorna. Jag vände dom 90 grader, så jag kunde knäcka av lite mer, rutorna var 4 mm högre än breda.



Framgång! Blev inte alls så mycket gråt och tandagnisslan som jag trodde att knäcka av småbitar.
Kanske var inte var en glasdag igår? Lite som han Paul Teepen babblar om bladdagar och rotdagar?



Kleta och kladda. Känner mig plågsamt långsam efter att ha sett en riktig glasmästare på TV.



Klockan sent. Rutorna är kittade, köksdörren grundad med rå linolja och mamma har målat första lagret linoljefärg på entrédörren. Har hört nånstans att man kan måla kittet direkt om man använder linoljefärg, vi prövar och ser.



/Peter

6 kommentarer:

  1. Måla direkt går fint, bara man är lätt på hand. Skära av tunna remsor är ju inte heller så svårt som det sägs, tror jag lyckats komma ner t 1,5 mm. Och ja, det finns VERKLIGEN glasdagar, börjar det gå fel är det lika bra att sluta direkt! Synd att det kostar några rutor att inse det.. :)
    // Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska ta till mig glasdagarkonceptet nu...

      Radera
  2. Riktigt bra jobb! Hur kommer era fönstersmygar se ut? Tänkte på det där med ljusinsläpp. Kommer ni köra fyrkantigt eller vinkla in sidorna i rummet? Hur mycket i så fall? Vilken höjd över golv hamnar era fönster?

    /Niklas (Gammelsträng)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Fönstersmygarna vinklade vi in rakt. Jag gillar inte de rundade smygarna många gör i halmhus. Hur många grader vet jag inte... Smygen är väl ca 30 cm djup, och fönsternischen vinklar in typ tio cm.
      Här ser man lite:
      http://norrvaggen.blogspot.se/2014/05/mer-balning.html

      Radera
    2. Just det ja. Dörrarna sket jag i att vinkla in, eftersom vi råkat sätta bredare reglar där. Orkade inte skära sönder alltihop igen. Det fick bli rakt vi dörrarna. Tror det kan kännas rätt schysst faktiskt. Jag inbillar mig att man kommer känna väggarnas tjocklek lite mer när man går in i huset då.
      /Peter

      Radera
  3. Ok. Det blir nog snyggt! Vi har inte bestämt oss än, vi har ju runda stockar som syns, kanske blir lite för mycket muffins om man rundar smygarna också. Har dock tid på mig att fundera.

    /Niklas

    SvaraRadera