lördag 25 oktober 2014

Tomtkarta

Inspirerad av Fru Runsten har jag påbörjat en tomtkarta. Intressant övning, utgick från situationsplanen jag gjorde för bygglovet. 

Satellitkartor ser härligt detaljerade ut tills man ger sig ner och grottar på detaljnivå och ska försöka placera ut träd som referenspunkter för noggrannare ritande ute i den ljuva verkligheten.

Tanken är att kunna använda den som planeringsunderlag för framtida fantasier. Det är inte tänkt att lerhögen ska ha bästa platsen på tomten i evig tid.



Det är även tankeväckande hur dålig koll jag faktiskt har på hur miljön ser ut på riktigt. Jag har ju irrat runt där oräkneliga timmar nu. Det är nog det jag tycker bäst om med att rita saker, skit samma vad det är.
Man måste titta så otroligt noggrant för att det ska bli rätt. Och då lär man sig pissmycket.

Tänk att rita ett fönster. Världens enklaste grej tills man börjar. Hur ser det egentligen ut?
Man borde rita mera.
Har hört att man jobbar mycket så inom Waldorff pedagogik. Dom är nog inte så dumma.

/Peter

3 kommentarer:

  1. Trots att jag är arkitekt har jag inte förmått mig till att göra en ordentlig situationsplan över våra fastigheter. Det är verkligen inte så lätt som man kan tro att rita kartor baserat på ortofoto!

    SvaraRadera
  2. Satellitkarta, det tänkte jag inte ens på och nu ska jag nog inte jämföra.. Jag stegade, och tror att jag även stod lite och måttade med ena ögat stängt och tummen och pekfingret i vinkel sådär och tänkte att det såg proffsigt ut, men gissade mest!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk på alla kartor man sett från tiden innan satelliter och flygplan. Ofta kan dom ju vara förvånande bra. På satelliten är ju huset reducerat till fyra orangea pixlar ändå. :) För att få vinklar rätt är det ett asbra verktyg!

      Radera