måndag 6 oktober 2014

Isokern mantelskorsten del 3

Gräsänkling, så jag fick ett sug att pyssla lite. Började klura på anslutningen för kökspannan. Typ exakt här ska den hamna.



Borra, såga, hacka och bryta.



Sen kom misstanken att jag är dum i huvudet krypande. Anledningen till att håltagningsmomentet tas upp efter att skorstenen byggts färdigt i den torftiga instruktionen har givetvis en anledning.

Jag tänkte bara inte tillräckligt långt. Stosen är ju i metall och kommer svälla och härja av värmen. Sitter den fast i bruk och lecakulekladd går det förmodligen åt helvete. Den måste vara friflytande.
Därför bökar man och gör det sist.

Suck. Tänk om jag insett det innan jag gjorde ett enormt djefla hål i manteln?
Det är väl inte hela världen, jag skruvar en skivbit för så inte lecakulekladdet väller ut.

Ringer Schiedel imorrn och kollar så jag fattat rätt den här gången. Dom ska väl ha lite roligt också.

/Peter

2 kommentarer:

  1. Varför har ni valt just denna?

    /Niklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill tvunget dra ventilationen genom skorstenen för att maximera självdraget och minimera mängden skit på taket. Tegelskorstenar omgärdas av väldigt hårda säkerhetsregler, den hade tagit alltför stor plats. Då var detta det enda alternativet som vi kunde hitta.

      /Peter

      Radera