onsdag 22 oktober 2014

Kort om tänder

Bakgrund

Jag har ett tämligen stort intresse för hälsofrågor, och nu fick jag ett infall att skriva lite om tänder.

Tänder är onekligen sjukt viktiga, mer än ett fåtal självmord kan tillskrivas dåliga tänder till exempel.
Det är definitivt något jag vill behålla i gott skick ända tills jag drar gräsmattan över mig.

Det absolut viktigaste att veta är att tänder läker sig själva om de får rätt förutsättningar. Det kan förstås låta helt sjukt eftersom tandvården säger precis tvärt om.
Jag hoppas att det är ren okunskap och inte med vilje för att behålla en rejäl kundportfölj.

Ingen professionell forskning görs inom området idag vad jag vet. Det finns inga pengar att tjäna på saker som självläker. Det forskades däremot en del på ämnet för typ åttio år sen. Då var det tydligen vanligt att kvinnor fick tandprotes i brudgåva.

Jag anser att tandläkaren Weston A Price visade att tänder klarar sig bra med en riktigt bra kost.
Efter vad jag förstått motiverades han delvis i sin forskning av att ha dödat sin son med en rotfyllning som gick snett.
Jag vill inte påstå att hans gärning och etik var felfri med dagens standard, men det finns en hel del matnyttigt att tänka över.
Har ni tid och intresse, läs Nutrition and Physical Degeneration. Finns utgåva från typ 2010 i internetbokhandeln. Jag har den hemma också, för er som bor nära.

Han använde kortfattat metodiken att leta upp folkgrupper som hade felfria tänder och utgå från det.
I samtliga fall åt de en kost som var extremt rik på vitaminer och mineraler. När de övergick till modern kost i form av vetebröd och konserver ramlade tänderna åt alla håll.

En bild i boken som verkligen tog mig hårt var en inuitkvinna runt sextio. På vintern åt de mest torkad lax doppad i sälfett. När laxen hängde på torkställningarna blev den även marinerad i flygsand, vilket gick hårt åt tänderna med åren. Trots att hennes tänder var nedslitna nästan till tandköttet hade de inga hål och det porösa innandömet hade kontinuerligt ombildats till hård emalj i tuggytorna!

Nu kommer jag inte ihåg exakt, då det var länge sen jag nördade på det här. (Fattar inte varför jag måste skriva det här just nu?)
Men för att kroppen ska ha möjlighet att läka sina tänder behöver det finnas gott om fettlösliga vitaminer och diverse mineraler att utsöndra med saliven. Det finns i detalj på internet lite överallt.
Ramiel Nagel skriver mycket om tänder. En plats att börja på så god som någon.

Det är viktigt att hålla i åtanke att de flesta människor idag inte äter en så bra kost att tänderna klarar sig. Att få hål i tänderna är inte normalt. Det ska inte vara så. Att typ nittio procent av alla barn idag behöver tandställning är också en grov varningsklocka, men det är en annan historia.

Något jag tycker är otroligt intressant är samspelet mellan tänder och fluor. Tandvården anser att det är absolut nödvändigt att två, gärna tre gånger om dagen marinera tänderna i ett mineral som även i tämligen små doser är asgiftigt.
Bevisligen fungerar det. Motståndet mot fluor är dock stenhårt och även det väldokumenterat.

Samtalade för några år sedan med en man som slutade med fluor, och fick sämre tandhälsa med flera hål. Han fick hoppa på fluortåget igen.
Då visste jag för lite för att kunna ställa följdfrågor och få en större bild av hans levnadssituation, men berättelsen fastnade. Själv har jag inte använt fluor på kanske fyra år utan några hål.

Efter mycket grunnande tror jag det fungerar som så att fluor ger ett skydd mot nedbrytning av tänderna. Dock ett bräckligt skydd, fluorhinnan är oerhört tunn och sköljs snart bort. Förutom att förhindra nedbrytning av tänderna förhindrar det även uppbyggning.
Förutsatt att saliven innehåller några ämnen att bygga upp tänderna med förstås. Vilket jag antar var problemet för mannen jag babblade om tidigare.


Mina passiva åtgärder just nu för bra tänder

Jag äter mycket fett kött, smör och ägg. Fiskutbudet är väl ingen höjdare här i inlandet, men det går ju att hitta om man lägger manken till. Finns en stor förbättringspotential i att gå över mer till vilda djur som har ett högre mineralvärde, och äta mer inälvsmat.
Ser till att få majoriteten av mitt näringsintag från grönsaker, kål och rotfrukter. Även här skulle jag vilja äta mat med högre näringsvärde. Vill gå över till mer hemodlat där jag kan experimentera med att ta fram riktigt bra grönsaker. En sak i taget.
Solar så mycket som är lämpligt för att optimera D-vitamin produktion och tar D-vitamintillskott på vinterhalvåret. Skulle kanske vara bättre att ta en fem-minutare i solarium med D-vitaminrör nu och då. Mer forskning från min sida krävs dock.
Att lära sig hålla käften stängd och andas genom näsan tror jag påverkar munhygienen till det bättre, men det är bara en känsla.


Mina aktiva åtgärder just nu för bra tänder

På morgnarna sköljer jag tänderna en halvtimme med en blandning av kokosolja, salt och bikarbonat smaksatt med mint. Görs under pendlingen till jobbet. Tror detta är effektivare än att borsta och slita på tandköttet i onödan.

Rensar mellan tänderna varje kväll med sån där tandtråd på pinne. Använder tungskrapa.

Oftast borstar jag tänderna med ungefär samma blandning som morgonsköljet. Kokosolja är rena döden för patogener i munnen. Likaså bikarbonat. Vår tandkräm innehåller inget polermedel. Dock är det bra att polera tänderna ca två gånger i veckan med en tandkräm som har polermedel. (Typ alla.)
Jag sket i det ett tag och fick fläckiga tänder. Några dagar med polertandkräm så var gaddarna som nya igen. Att göra det för ofta tror jag sliter mer än nödvändigt.

Nästa steg som verkar intressant är att prova skölja ibland med aktivt kol. Ska visst vara ett väldigt potent rengöringsmedel och bleka tänderna bättre än de kemiska preparat en del tokar stoppar i munnen.
Kolet är inköpt och ligger i nåt skåp.Vilket år som helst nu ska jag börja med det.

/Peter











2 kommentarer:

  1. Har precis samma inställning, förutom att jag är kass på att sköta tänderna över huvud taget, aldrig varit bra på det. Dock har jag alltid varit en galen smörälskare vilket jag tror bidragit till noll hål. Men som "nybyggare" så har jag ett galet sug efter mat så det blir lätt att man stoppar i sig sötsaker om de finns inom synhåll. Nu har jag fått lite problem med svarta fläckar på tänderna och irriterat tandkött. Ska testa din sköljmetod, grymt bra tips! /Niklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mycket arbete leder lätt till att man äter sämre, det kan jag skriva under på!
      Skönt att du fick ut något av det, då skrev jag inte i onödan. =)

      /Peter

      Radera