söndag 26 oktober 2014

Mer vitlök, och de första tätningslisterna.

Jag drabbade som sagt av lätt mindervärdeskomplex och beslöt mig för att fördubbla vitlöksodlingen. 
Vitlök såldes dock i påsar om tre, så det fick bli en ökning med det tredubbla. 
Som ovan odlare ser det mer ut som en femårings djurkyrkogård, kan jag tycka.



Låt oss dölja alltihop med ett lager bös. Trött på att ha säckar med damm, pinnar och duvskit stående överallt ändå. Bengt-Göran har nog mer bös till nästa putssäsong.



Även i min lilla odling producerades det lite sten. Grävde in lite i sluttningen precis mot åkern.
Den finjorden kan göra nytta längre upp.



Påbörjad stödmur. Med tanke på att sten är en bristvara häromkring är den väl klar om cirka trehundra år. Tänkte det skulle bli lite springor i söderläge för ödlorna att bo i.
Hoppas dom är tålmodiga.



Tänkte leka på tomten till lunch. Avslutar med finjobb, ytterdörrarna får tätningslister. Valde att använda självklistrande P-lister i gummi.
Tätar bra även om man inte får till allt med mikrometerpassning.



För att dörrarna ska sluta lagom tätt har de här beslagen(?) justeringar, typ som kronhjul för trumbromsar. Man justerar med nåt som mest liknar en potatissticka.

Visade sig vara en bra grej att göra det idag när det blåste kuken, när man provstängde hördes det tydligt att man skulle justera in lite till för att det skulle bli tätt.



Nu ska jag ligga i soffan hela eftermiddagen och bara lata mig.

/Peter

4 kommentarer:

  1. Jag har letat mig fördärvad efter BRA tätningslister. Jag tycker de "vanliga" P-listerna från typ JULA går sönder efter en kvart. Åtminstone om man har treåring och katt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aaning. Jag bara rafsade åt mig lister på bygghandeln i byn. Lider ioförsej varken av katt eller treåring. Vad tror du om syrrans yllelister? Jag tänker att det måste vara väl tillpassat av bara helsike, och hårt stängt för att det ska täta bra?
      Hållbarhetsmässigt borde dom ju spöa en gummilist med bra många år iaf?

      /Peter

      Radera
  2. Är jag dum i huvet nu, eller varför kan man inte använda ylletätningslist?
    /syster Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går säkert bra, men jag orkar inte prova just nu. Med dom här vet jag att det blir tätt, och det går snabbt att montera.

      /Peter

      Radera