torsdag 23 oktober 2014

Vitlök och jordärtskockor

Annika begärde hem årets vitlökskörd som legat kvar i Lilla Huset. Kunde inte låta henne få allt, så jag satte en rad om tjugo klyftor på bondens gamla soptipp. 
Kände mig jätteduktig tills jag efteråt läste att Albin satt fyra kg klyftor när jag satt på dass.

Fick prestationsångest och måste nu sätta en rad till. Tjugo vitlökar är väl typ en procent av vår årliga konsumtion? Vräker i oss hiskeliga mängder. 
Jag började gräva längst ut. Jorden blev luckrare och bättre ju längre in mot träden jag kom, så jag satte vitlök hela vägen in på pin tji. Blir intressant att se vilken ände som blir störst.

Jag är alldeles för lat för att orka rensa någon form av land. Prövar att hålla efter nässlor och annat runtom med lien istället.



Birgitta har sponsrat med en påse jordärtskockor. Provade att sätta en rad med ca en meters mellanrum uppe på jordvallen som blev när Niklas grävde ur för vägen.
Det var överraskande luckert. Trodde jorden skulle satt sig mer. Runtikring är det som att gräva i betong nästan.
Sepp Holzer tjatar mycket om att odla i olika sorters vallar. Kanske ligger nåt i det.

Tycker det är intressant att Syster Yster bor på en sandhög, och vi i en siltplatta. Det som lätt gror hos oss med hjälp av vanvård och glömska tynar bort under hennes kärleksfulla behandling, och tvärt om.

Kanske skulle ta in tomaterna som spontangrott i rabatten efter att kommunen dränerade hyreslängan? Dom lär väl inte bli mycket rödare nu...



Provade att höstsätta en potatis, för skoj skull. Den rullade iväg från bilen, tog det som ett tecken.
Den var gul, och från Rubensgården. Kan vara bra att veta.

/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar