söndag 30 november 2014

Att klubba eller inte klubba

Började kolla på kycklingslaktfilmer. Man vill blöda ur en kyckling så mycket som möjligt för att få bra kvalitet på köttet.

Anledningen till Halalslakt är förresten att blodet är det som blir dåligt först, alltså blev det en lag i muslimska länder av ren livsmedelshygien. Fanns ju inga kylrum, och det är asvarmt mest jämt.
Det är inte som muslimhatarna tror för att orsaka största möjliga lidande.

Jag har fått lära mig enklaste möjliga metod avlivningsmetod, paralysera fjäderfät med ett slag i huvudet och sedan hugga av huvudet mot en huggkubbe.
Nackdelarna är att man lätt slår för hårt och dödar djuret. Man vill ju garanterat släcka ner verksamheten på första försöket.

Hjärtat slutar slå och pumpar inte ut blodet ordentligt. Dessutom är hugger man av både artärer och luftstrupe, alltså kan inte kroppen andas, och blöder inte ur ordentligt.
Eller så har jag fattat det, har inte hört nån förklaring till varför det är så förbenat viktigt att inte skära av luftstrupen.

I vilket fall begår jag möjligen ett dubbelfel vid avlivningen, och jag är alltid besatt av att göra saker så bra som möjligt.

I filmerna på Youtube verkar man skita i att bedöva djuren, utan skär av halsen direkt. Fördelen är att dom är helt passiva vid avlivningen på de hänger upp och ner i konen. Du riskerar inte att skära dig.
Dödsryckningarna kommer inte igång förrns hjärnan får slut på syre.
Slår du för hårt och dödar djuret triggar du dödsryckningar i förtid, och kommer förmodligen inte kunna skära halsen på ett korrekt och säkert sätt.

Nackdelen är att de är vid medvetande när dom snittas. Medvetandet förloras inom någon sekund, så det kanske inte spelar någon större roll. Chocken är nog för stor för att de ska känna någon smärta ändå.

Får fundera vidare på det här. Att skära halsen av någon som är klarvaken känns inte okej för mig i dagsläget i alla fall.

/Peter


5 kommentarer:

  1. Tydligen gör blodtrycket att kycklingen svimmar när den hänger upp och ner. Det är därför de är så lugna när man skär halsen av dom.

    Dags att skaffa sig en slaktkon och ställa undan yxan då.

    /Peter

    SvaraRadera
  2. I lumpen fick vi lära oss att snurra hönsen innan man tog dem av daga, man skulle helt enkelt hålla tag i fötterna och snurra dem i vid båge så tuppade (höhö) de av innan dekapiteringen.

    Det verkar lugnare att använda slaktkon...

    SvaraRadera
  3. Vad jag fått lära mig under utbildning och tjänstgöring på slakterier (ja det finns veterinärer på alla svenska slakterier) är att fortsatt hjärtverksamheten har minimal om ens någon effekt på avblodningen, det är tyngdlagen som är det viktiga och att man öppnar kärlen innan blodet hinner börja koagulera. Även i konventionell slakt använder man ju olika typer av våld mot huvudet (eller el) för bedövning inför avblodningen, och det är inte alls sällsynt att djuret dör helt redan av bedövningen. Det där med luftstrupen känner jag mig ännu mer tveksam till..
    Jag tror alltså att välriktad slag med klubba el yxa är en bra metod, däremot är jag osäker på hur fort de tuppar av vid uppochnervändning och hur mycket stress det orsakar? Just stressen inför avlivningen är hursomhelst det största djurvälfärdsproblemet idag snarare än avlivningen i sig!

    SvaraRadera