söndag 2 november 2014

Tätt lunett, tätt hus

Lagt mycket tid på att få bästa passningen på de infällda trianglarna. Typiskt mig, helt onödigt.
Gegget Annika gjort med massvis lös hampaisolering har potential. Känns som att man kan forma vad som helst med det.



Spikade fast lite småbitar på släta ytor så putsen fastnar ordentligt.



Och där var sista utstockningen på utsidan på! Bara att färda putsnät runt fönstret och fixa till fönsterbleck så är helgens beting utfört.



Nu är huset tätt. Det var årets målsättning. När jag uttalade tätt menade jag väl tätt som i hela utsidan klar, men det här är okej också.



Drar betydligt mindre inomhus nu i alla fall.

/Peter

7 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Torkar putsen så här års? Låter lovande för vårt bygge nästa höst i så fall.

    /Niklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag velade lite. Tidigare i höst har det torkat asdåligt. Hoppas att den här lilla volymen puts ska torka vettigt. Solen ligger på i rakt söderläge, blåser bra. En del fukt borde gå ut i den torra putsen runtom.

      Radera
  2. Just ja, torra putsen runt om tar nog hand om en del. Om det skulle bli panikdåligt väder, skulle man kunna snabbtorka det med en liten byggfläkt tror du? /Niklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan säkert gå, men jag har aldrig prövat. Vet inte varför riktigt, men jag har en stor motvilja mot att skynda på processer genom att kasta el på dom. =)

      Går kanske över med åren.

      Radera
  3. Ser så fint ut!
    /Annika (frun)

    SvaraRadera
  4. Grymt bra jobbat av er båda! Och alla som hjälpt till. Bra timlön blir det på det där huset och en väldig trivsel också! :)

    SvaraRadera
  5. Det här måste vara kommentarsrekord!

    /Peter

    SvaraRadera