söndag 30 november 2014

Tuppslakt med lök utmynnade i trädgårdsarbete

For ut i skogen i morse för att hjälpa Jan och Lisas granne att slakta några tuppar som kommit i tonåren.

Tänkte att det är väl ungefär som Loves ankor, och det var det väl. Förutom alla skillnader.

Ankorna stod mest och väste indignerat för att sen bråka som tusan när man lyfte upp dom.
Tupparna flög åt alla håll dom kunde för att sedan vara helt passiva så länge man höll dom stackarna upp och ner i fötterna. Så de var väldigt enkla att avliva själv.
Till nästa gång ska jag dock skaffa mig någon form av slaktkon.



Vi skållade typ 30 sekunder i 75 gradigt vatten. Eller det var så varmt innan vi bar ut det i lagården i alla fall. Lite för varmt, skinnet gick sönder lite på den första, men lättplockat blev det!
Ska man plocka fler än två tre stycken bör man nog ha vattnet på värming på en kokplatta.

Att ta ur var inte lika lätt som på en anka. Ankan har ju benen placerade så man har en ocean av plats att jobba på. Och rejäla bröstkorgar. Tupparna var så smala så smala i skrevet.

Tänkte hälsa på Jan och Lisa, men bara Sacha var hemma. Herrskapet var nere på campingen och tvättade. Så jag fick åka ner till tomten och bjuda in dom dit istället.

Jag skulle ju inte jobba nåt, men vädret var så fint att jag inte kunde låta bli att pyssla.
Påbörjade en terassbädd i en skreva där vi haft två palkragar innan. Använde för övrigt pallkragor som vägg till terassen. blir nog bra.
Det är några kärror jord kvar innan terassen är fylld, men jag blev trött. Jädra infall, var ju jobbigt.



Årets sista ringblomma? Hårda jäklar det där.



Tog en ny skrytbild också, så jag har nåt att visa när folk tjatar.



Utökade "landet". Var lite väl mycket halvrötet slemmigt gräsklipp i det jag hävde på, men
man ska inte tacka nej till hemleveranser? Torra kolrika grejer som håller luft, typ träflis, halm eller löv är säkert bättre.
Vi prövar, kan ju inte bli mer än fel.



RAA-huset har växt något litet i veckan som gått. Ser lite skumt ut att nockbalken inte sitter centrerad, men det här kanske funkar också? Undras om det kommer en till på andra sidan?



Stålbalkar och stålpelare kostas det på med.



Smidigt ändå med en ställning på hjul de kan fara runt med. Blir inte mycket ställningar på bygget. Fördel platta och inhängt mellanblälklag, skulle jag vilja säga.



/Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar